5 Brandpreventietips voor bedrijfsgebouwen

5 Brandpreventietips voor bedrijfsgebouwen

Safety & Bedrijfsveiligheid

Bij de aankoop, huur of constructie van een bedrijfsgebouw verdient brandpreventie prioritaire aandacht om te voorkomen dat de bedrijfsactiviteit in het gedrang komt. Hoe pak je dit als bedrijfsleider best aan?

Besteed al in een vroeg stadium van bouwplannen aandacht aan brandpreventie

Bij een nieuw bedrijfsgebouw houdt de architect best al in de ontwerpfase rekening met de brandpreventievoorzieningen. Bij de omgevingsvergunningaanvraag kan de brandweer op basis van de bouwplannen advies uitbrengen over de brandveiligheid van het gebouw. Voor de openbare diensten is dat advies een belangrijke factor om de omgevingsvergunning al dan niet toe te kennen.

Organiseer een voorbespreking met de brandweer

Het advies dat de brandweer verleent, is betalend. Maar als bouwheer voorkom je hierdoor heel wat narigheid. Hoe complexer de plannen – zeker als er kantoren en opslagruimten gecombineerd worden – hoe meer aangewezen het is dit advies in te winnen. De brandweer kan meteen aangeven of er bijsturing van de bouwplannen nodig is zodat de architect in dit stadium hiermee kan rekening houden. Zo win je tijd bij de aanvraag van de omgevingsvergunning, zeker als het brandweeradvies gunstig is.

Een gebouw met verschillende, goed van elkaar gescheiden zones, is veiliger

Opdat de brandweer in geval van brand zijn werk kan doen, is het noodzakelijk dat een bedrijfsgebouw – zeker in een bedrijvenzone – goed toegankelijk is. Ook is het aangewezen dat het gebouw is opgedeeld in verschillende, van elkaar gescheiden zones. Zo vermijd je dat een brand die bijvoorbeeld in de kantoren ontstaat, overslaat naar de productie, naar het magazijn, of omgekeerd. Een bouwheer die deze functionele compartimenten wil doorbreken, moet maatregelen voorzien zoals een sprinklerinstallatie en dient dat te motiveren bij de betrokken instanties. Dat vraagt alweer tijd.

Informeer de brandweer

De brandweer moet weten over welk bedrijf het gaat. Zogenaamde ‘Seveso-bedrijven’, waar gevaarlijke stoffen te vinden zijn, of een seniorie waar de bewoners minder zelfredzaam zijn, zijn kwetsbaarder dan een slagerij. Bedrijfsleiders doen er daarom goed aan hun bedrijfsactiviteit en risico’s met een infofiche aan te melden. Voor de FOD Waso (Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg) is elke werkgever verplicht een brandrisicoanalyse te doen en een brandpreventiedossier te hebben. Belangrijk is die gegevens regelmatig te actualiseren. Ook de gemeentelijke noodplanningsambtenaar moet die informatie hebben. Zorg er ook voor dat de brandweer beschikt over de contactgegevens van de persoon die verwittigd moet worden ingeval van brand.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials