SEO-commerce en mobiel - bereid uw bedrijfswebsite voor op de toekomst

WISEO is al meer dan 5 jaar actief bezig met het bevorderen van SEO bij websites van zowel grote als kleine namen. Op basis van deze expertise en verschillende rapporten/onderzoeken wijst dit artikel enkele belangrijke zaken aan naar de toekomst toe.

De kloof tussen internetgebruik bij jongeren en oudere generaties wordt stilaan gedicht. Hoewel dit zo is, manifesteert deze kloof zich nu in het mobiel gebruik voor online aankopen. Mobiel wint dus ook de komende jaren steeds aan belang.
 

Waarom is SEO en mobiel belangrijk voor e-commerce?

Volgens middenveldorganisatie Comeos shopt bijna 80% van de Belgen online. Er is volgens velen zelfs nog marge voor groei. Niet alleen kopen meer en meer mensen online, we gaan ook frequenter iets online aankopen. In België wordt een kwart van alle producten online verhandeld, dit resulteert in enorme afzetten. Daartegenover staat natuurlijk goede zichtbaarheid in de zoekmachine en een optimale gebruikservaring. Ook in Nederland zijn de eisen van consumenten hoog voor webshops.
 

Mobiel is populair en vluchtig

Nooit eerder was het zo makkelijk om, ongeacht het tijdstip of je locatie, informatie te verkrijgen. De zoekmachine Google speelt hier graag op in met hun no-click searches. Zo’n no-click search is het resultaat wanneer je iets opzoekt en niet hoeft door te klikken voor een antwoord.

Dit is vooral populair bij mobiel gebruik aangezien mensen content op een kleiner scherm vluchtiger verwerken. Hoewel de bezoektijd op een website lager ligt bij mobiel, bezoekt de gemiddelde mobiele gebruiker meer pagina’s dan een desktop gebruiker.

Je bezoekt dus meer, in een kortere tijdspanne (Raphaeli et al., 2017).

Foto door Nataliya Vaitkevich   

Wat houdt no-click in?

De bedoeling bij no-click is om je iets langer in de zoekmachine te houden in plaats van deze te verlaten door verder te navigeren naar een website in de zoekresultaten. Makkelijk denk je dan, zo bespaar je zelf een klik en de tijd die het kost om de pagina in te laden en vervolgens het antwoord eruit te pikken. Toch krijgt de website die deze info publiceerde nauwelijks credits. Je kan het zeg maar zien als een overtreding van de auteursrechten waar websites niet echt iets aan kunnen veranderen door de dominantie van de zoekmachine.
 

Bescherming van de auteursrechten

Frankrijk en Australië namen onlangs maatregelen tegen de zoekmachine van Alphabet Inc. om hun nieuwsredacties te beschermen tegen het onbetaald samplen van content die tijd, geld en moeite kost. Door deze snippets en no-click searches moet je als gebruiker praktisch niet meer doorklikken om redactionele (en andere) content te zien, dit heeft gevolgen voor websites met betalende content en websites die advertenties laten zien.
 


 

Heeft dit invloed op fysieke winkels?

Ja, ook al speelt dit zich online af is het wenselijk om ook hier zichtbaar te zijn. Mensen doen vaak online inspiratie op vooraleer ze een fysieke aankoop verrichten; dit heet webrooming. In België doet de helft van de consumenten aan webrooming (‘MarketLine Industry Profile’, 2020). Zelfs wanneer het online is, biedt de aanwezigheid in zoekresultaten extra visibiliteit voor jouw winkel en/of webshop, het leidt misschien zelfs tot een offline aankoop.
 


Foto door Caio
 

Wat doe ik als websitebeheerder?

Het is natuurlijk aan te raden om je website een goede basis toe te kennen wat betreft SEO en mobiele gebruikservaring, zo mis je de boot niet wanneer straks het aandeel van mobiel in commerciële zoekopdrachten verder toeneemt.

Doe zelf de test door mobiel te navigeren op jouw website. Probeer hierbij te denken aan wat jouw klanten willen en hoe je hun zoektocht makkelijker kan maken.

Het is ook wezenlijk om een website te hebben die snel inlaadt. Het lijkt een cliché, maar keep in mind dat de prestaties van de processor en het geduld van de gebruiker bij mobiel iets lager ligt dan bij desktop. Je checkt dit best even met een tool als: PageSpeed Insights, neem zeker ook een kijkje naar de mobiele versie (linksboven).

In het cirkeldiagram hieronder is te zien hoe een gigantische webshop als Bol.com bijna de helft van haar bezoekers genereert door middel van zoekmachines. Bol staat niet stil en heeft flink wat werk gestopt in het optimaliseren van haar website. Met zo'n groot assortiment is het indrukwekkend hoe snel de website inlaadt op mobiel.

 

 

 

 

 

AMP (accelerated mobile web pages) is een andere benadering die je kan toepassen om je website efficiënt te laten inladen voor mobiel. Belangrijk bij AMP: het design van de website is dan wel wat beperkter. Het is mogelijk dat mobiel het gebruik van desktop zal overstijgen in de toekomst op verschillende vlakken, maar dat betekent niet dat desktop opeens zal verdwijnen. Dat dekstop wellicht een rol zal blijven spelen voor SEO lijkt ons een positieve afsluiter van dit artikel.  

 

Context van dit artikel

Dit artikel ligt in het verlengde van een onderzoek naar consumer behavior binnen het thema SEO en e-commerce. Het onderzoek probeert zoekintenties te linken aan consumer behavior naar aanleiding van grote verschillen in organische (niet-betaalde) zichtbaarheid tussen Belgische webshops en buitenlandse spelers. Onder de radar verliezen Belgische organisaties hierdoor heel wat bezoekers en dus potentiële afzet/omzet.

 

Dit artikel werd geschreven door Gerben Van der Cruyssen met de expertise van WISEO.
 

Gebruikte bronnen:

MarketLine Industry Profile: Online Retail in Belgium. (2020). Online Retail Industry Profile: Belgium, 1–56.

Raphaeli, O., Goldstein, A., & Fink, L. (2017). Analyzing Online Consumer Behavior in Mobile and PC Devices: A Novel Web Usage Mining Approach. Electronic Commerce Research and Applications, 26. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2017.09.003

Bekijk de socials