Leaderboard KMOinsider.jpg
Teambuilding organiseren: wat doe je beter niet

Teambuilding organiseren: 5 zaken die je beter niet doet

Incentives & Teambuilding

Teambuildings zijn bevorderlijk voor de sfeer op de werkvloer, tenminste als ze op de juiste manier worden aangepakt. Vermijd volgende misstappen.

1. Teambuilding organiseren op buikgevoel

Als je met de teambuilding een bepaalde bedrijfsdoelstelling nastreeft, dan is het absoluut noodzakelijk die vooraf duidelijk te stellen. Zo kan je een activiteit kiezen die je team écht vooruithelpt om b.v. de algemene sfeer op de werkvloer te bevorderen of het onderlinge vertrouwen te stimuleren. Met een doel voor ogen wordt het veel gemakkelijker om de activiteit te bepalen en de teambuilding te kaderen in een breder verhaal.

2. Onvoorbereid zijn

Een teambuilding organiseren vraagt veel aandacht: timing en budget bewaken, verwachtingen van medewerkers in acht nemen, enz, … Laat niets aan het toeval over. Houd rekening met de leeftijd van de medewerkers. Een skydiving-initiatie is misschien niet zo geschikt voor 55+ers. Pols bij je werknemers of ze een weekend teambuilding kunnen combineren met hun gezinssituatie.

3. Onrust zaaien

Een teambuilding wijkt af van de dagelijkse routine. Dat is niet voor alle medewerkers evident. Als je van de teambuilding een succes wil maken en onaangename verrassingen wil vermijden, moet je op voorhand duidelijk communiceren. Hebben bepaalde medewerkers een allergie of zijn sommigen vegetariër? Het kan nuttig zijn om het personeel vooraf een korte vragenlijst te laten invullen.

4. Te veel is te veel

Prop de dag niet onnodig vol. Laat ruimte voor spontaniteit. De activiteiten zijn een hefboom om tot de kern van de zaak te komen: collega’s die elkaar beter leren kennen, horizonten die verlegd worden …

5. Bedrijfs-DNA verwaarlozen

De ene activiteit kan het probleemoplossend vermogen verbeteren, de andere is misschien eerder gericht op samenwerking. Een geslaagde teambuilding is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen, zoals eerder aanhaald, maar ook op het DNA van de onderneming. Een culinaire wandeling is niet zo’n goed idee voor een organisatie die het vooral moet hebben van zijn energieke, no-nonsense aanpak. Hier is een sportieve uitdaging wellicht meer op zijn plaats. Verlies de waarden en missie van je bedrijf nooit uit het oog en koppel die aan je bedrijfsdoelstellingen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven