Hoe voorkomen dat je wordt gehackt?

Cloud hosting

Of het nu gaat om Outlook 365, Dropbox of Google Drive. Iedere ondernemer doet wel een beroep op een clouddienst waar hij of zij vanaf elk apparaat toegang heeft tot gegevens. Maar zijn die gegevens daar veilig, en hoe kan je de beveiliging zelf verbeteren?

Je kan je eigen cloud omgeving veiliger maken. Met enkele concrete stappen blijf je personen met slechte bedoelingen een stap voor.

Zijn je persoonlijke gegevens gelekt?

Voor je de beveiliging van je cloud zelf verhoogt, check je best of je gegevens niet al eerder gestolen zijn. Computerexpert Troy Hunt verzamelt alle gestolen computergegevens op www.haveibeenpwned.com. Door je e-mailadres in te geven, kan je nagaan of er persoonlijke gegevens zijn gelekt of niet.

Hoe phishing herkennen?

Daarnaast leer je best phishing herkennen. Bij phishing proberen hackers je om de tuin te leiden en je je paswoord te ontfutselen door een mail te sturen die erg hard lijkt op de mails van bijvoorbeeld je bank of een andere dienstverlener. Wees dus steeds op je hoede als je zulke mails krijgt en contacteer bij twijfel de desbetreffende dienstverlener via telefoon op een gekend nummer.

Kies een degelijk wachtwoord

Tenzij je een ijzersterk geheugen heeft, is het een hele opgave om je wachtwoorden te onthouden. Dus is het gebruik van een goede wachtwoordmanager absoluut aan te raden. Maak een virtuele kluis waarin je je wachtwoorden opslaat en waarvan je de ‘master key’ heeft. KeePass is een bekende wachtwoordmanager en is een Windows-applicatie.

Ook effectief is het gebruik van een wachtwoordzin. Dit is een zin die je gemakkelijk kunt onthouden en waarvan de eerste letter van elk woord uw wachtwoord vormt. Zo wordt bijvoorbeeld ‘ik sta elke morgen om 7 uur op!’ het woord ‘isemozuo’. Voeg hier bijvoorbeeld achteraan de twee eerste letters van de clouddienst waarvoor je het woord gebruikt, aan toe – ap voor Apple, mi voor Microsoft, go voor Google, … - en je hebt sterke wachtwoorden die je gemakkelijk kunt onthouden.

Tweestapsauthenticatie

Tweestapsauthenticatie betekent letterlijk dat er twee stappen nodig zijn om in te loggen op je account. Dit klinkt heel omslachtig, maar dit valt wel mee. Je hoeft namelijk niet áltijd via twee stappen in te loggen, maar alleen op het moment dat er wordt ingelogd op een ander apparaat dan waarmee je gebruikelijk inlogt. Er kan dan bijvoorbeeld een e-mail of een sms-bericht naar je smartphone gestuurd worden met een extra inlogcode. Dit verkleint de kans dat je account wordt gehackt.

Schep orde in je cloud

Het is beter dat je één clouddienst gebruikt die degelijk beveiligd is dan meerdere waarvan de beveiliging niet optimaal is. Bovendien zijn al deze diensten continu aan het synchroniseren, wat veel vraagt van de batterij van je apparaat en het trager maakt.

Deel niet zomaar je bestanden met iedereen

Let ten slotte goed op met wie je bestanden deelt via de cloud. Want als je een goede beveiliging hebt, maar de persoon waarmee je gegevens deelt niet, kunnen hackers nog steeds via die weg inbreken. Kijk zeker je instellingen in verband met bestanden delen met derden goed na.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant