anr-banner.gif

Bij acom krijg je als IT-specialist loon naar werk

In de IT-sector woedt de oorlog om talent volop. Bedrijven stellen dan ook alles in het werk om specialisten binnen te halen en om die gespecialiseerde talenten aan zich te binden. Maar dat lukt niet altijd even goed, want de daad bij het woord voegen om de medewerkersbetrokkenheid te verhogen blijkt in de praktijk soms moeilijker dan gedacht.

Acom bewijst dat het wel weet hoe dat moet en kan prat gaan op retentiecijfers die in de IT-sector niet vaak voorkomen. “De jongste vijf jaar zijn slechts vijf medewerkers uit ons bedrijf vertrokken”, legt sales manager Maarten Avonts uit.  De hoge retentie is iets waar andere IT-bedrijven begerig naar kijken. Nochtans is het recept eenvoudig. We geven al onze medewerkers een maximale autonomie en volop kansen om zich te blijven ontwikkelen zodat ze hun competenties ten volle tentoon kunnen spreiden.”

Extreme klantgerichtheid, maar ook extreme medewerkersgerichtheid

Dat acom zich al dertig jaar weet te ontpoppen tot een unieke IT-partner die de kmo zowel op afroep als via contracten op maat, alle zorgen uit handen neemt, bewijst duidelijk dat de sterke focus op klantgerichtheid geen windeieren legt. “Het “customer first”-principe”, legt sales manager Maarten Avonts uit, “kan je nochtans enkel goed toepassen als je ook het “employee first”-principe huldigt.”

De jongste vijf jaar zijn slechts vijf medewerkers uit ons bedrijf vertrokken

Het is één van de grote wijsheden van topzakenman Richard Branson, en dichter bij ons is dat idee ook al herhaaldelijk onder de aandacht is gebracht door succesvolle bedrijfsleiders zoals Wouter Torfs en Salvatore Curaba, die respectievelijk in Vlaanderen met Schoenen Torfs en in Wallonië met Easi al verschillende keren zijn verkozen tot beste werkgever.

Vrijheid en zelfstandigheid

“Zorg dragen voor de medewerkers gaat bij ons zeer ver”, zegt Maarten Avonts. “We geven hen een volledige vrijheid en zelfstandigheid als het neerkomt op afspraken met hun klanten, zo ontstaat ook een zeer goede work life balance". Iedereen heeft een andere persoonlijke situatie en kijkt anders tegen de balans tussen werk en privéleven aan, daarom is deze vrijheid vandaag de dag ontzettend waardevol. En niet als freelancer maar in loondienst, zodat ze tegelijk hun ondernemingszin kunnen botvieren en toch blijven genieten van alle voordelen van het bediendenstatuut.”   

Unieke manier van in de watten leggen 

De manier waarop acom met zijn medewerkers omgaat, kan niet alleen voor IT-dienstverleners maar eigenlijk voor alle bedrijven als voorbeeld en inspiratie gelden. “Het gaat om een unieke manier van mensen in de watten leggen”, aldus Maarten Avonts. “Ook IT-dienstverlening is volgens ons bij uitstek een “people business”. Omdat onze medewerkers ook de vaste contactpersoon zijn van onze klanten voelen ze zich echt betrokken bij de onderneming. Het is voor hen een enorme bron van motivatie en zo kunnen ze echt bijdragen aan wat onze missie is: de kmo ontzorgen op IT-vlak.”

Geen Chief Happiness Officer nodig

Acom bewijst op die manier dat er niet echt een Chief Happiness Officer of Chief Engagement Officer nodig is om ervoor te zorgen dat medewerkers zich betrokken en gelukkig voelen. Dat deze functies bij veel bedrijven gecreëerd zijn, is immers absoluut geen garantie voor gelukkige en gemotiveerde medewerkers. Het bekende spreekwoord van Henry David Thoreau zegt niet voor niets dat geluk te vergelijken is met een vlinder: hoe meer je het achterna zit hoe verder het van je weg zal vliegen, terwijl het zich zacht op je schouder zal neervlijen als je aandacht geeft aan andere zaken.  

“Ik denk dat we er terecht prat op mogen gaan”, besluit Maarten Avonts, “dat we in de dertig jaar dat we bestaan altijd al hebben bewezen dat onze medewerkers op de eerste plaats komen. Autonomie, ontwikkelingskansen en menselijke verbondenheid is wat we de kandidaten die op onze vacatures solliciteren kunnen bieden. En we zijn ervan overtuigd dat dit echt veel waard is.” 

Wil je meer info over de activiteiten van acom? Stel dan je vraag via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Acom

Meer weten?

Acom logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Acom
  • Boomsesteenweg 524
    2020 Antwerpen
  • 0032 3 210 92 60

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Webhero

  • Unix-Solutions BVBA

  • Bart Bert Grafische projecten

Bekijk de socials