anr-banner.gif

Energie- en nutsbedrijven bezorgd over cyberaanvallen

IT-diensten & Beheer

CEO’s onvoldoende voorbereid op cyberattacks

Uit een studie die KPMG dit jaar uitvoerde blijkt dat wereldwijd 48% van de CEO’s van energie- en nutsbedrijven vreest voor een cyberattack. Het is niet zozeer een kwestie van ‘of’, maar wel van ‘wanneer’ hun bedrijf het slachtoffer wordt van cybercriminelen. De CEO’s blijken niet allemaal voldoende voorbereid om zulk incident het hoofd te bieden.

Accountants- en adviesorganisatie KPMG voerde het afgelopen jaar de ‘Global CEO Outlook’ uit, een enquête waaruit blijkt dat 58% zich klaar voelt om nieuwe cyberbedreigingen te identificeren. In het geval van een concrete aanval denkt 68% klaar te zijn om externe belanghebbenden aan te sturen. 63% van de CEO’s meent de impact op de strategische activiteiten te kunnen beheersen.

Verweren tegen cybercriminaliteit

"De kansen die technologie de energie- en nutssector biedt, hebben ook de deur geopend voor grote risico's en cyberbedreigingen die hoog op de agenda van CEO's en raden van bestuur staan”, stelt Regina Mayor, Global Sector Head, Energie en Natuurlijke Hulpbronnen bij KPMG. "De mate waarin organisaties zich kunnen verweren tegen en voorbereid zijn op cyberaanvallen varieert in de hele sector, maar het is cruciaal dat die organisaties de nodige stappen zetten om hun systemen te beschermen. Zo niet, lopen ze het risico het doelwit te worden van mogelijk verlammende aanvallen."

Nieuwe vaardigheden voor personeel

Door cybercriminaliteit ontstaan bij bedrijven nieuwe functies, die de CEO’s van energie- en nutsbedrijven heel belangrijk vinden: cyberbeveiligingsspecialisten, datawetenschappers, managers in digitale transformatie,... De CEO’s begrijpen hoe belangrijk het is om de gegevens van hun klanten te beschermen.

Bescherming van klantgegevens

De bescherming van klantgegevens is voor twee derde van alle CEO’s cruciaal om de groei van hun klantenbestand mogelijk te maken. Een derde van de deelnemers aan de enquête vindt dat hun organisatie ten opzichte van het gemiddelde minder tegemoet komt aan de verwachtingen van klanten voor een gepersonaliseerde ervaring. Liefst 78% is van oordeel dat ze maar net of zelfs onvoldoende tegemoetkomen aan de verwachtingen van klanten.

“Nu de koopkracht en de vraag van de millenniumgeneratie sterker toeneemt, zien CEO's de grootste uitdagingen in het tegemoetkomen aan de behoeften van die generatie. We denken daarbij aan het inspelen op de verwachtingen van millennials voor on demand dienstverlening, het aanduiden van leidinggevenden die zich meer identificeren met de millenniumgeneratie en millennials op nieuwe manieren betrekken via digitale kanalen”, stelt Jorn De Neve, Hoofd van de Energiesector bij KPMG België.

Vertrouwen in de toekomst

Toch heeft 89% van de ondervraagde CEO’s vertrouwen in de groeivooruitzichten van hun bedrijf. 94% verwacht in de komende drie jaar meer personeel aan te werven. 92% tot slot beschouwt technologie als een kans en niet als een bedreiging, maar een derde geeft aan dat zijn of haar organisatie moeite heeft om gelijke tred te houden met de innovatie in de sector.

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • i4c²

  • Starship 44

  • Unix-Solutions BVBA

Bekijk de socials