Versie 3 B-Close.gif

Lege vrachtwagens op weg naar leeggoed, dat kan beter

Distributie

Onderzoek naar leeggoedstromen in de dranken- en retailsector

Statiegeld heffen op blikjes en petflessen om het zwerfvuil in te dijken. Makkelijker gezegd dan gedaan. VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen, zette een onderzoek op het getouw naar kostenbesparingen en verbeteringen in de leeggoedstromen in Vlaanderen. Projectleider Eva Gezels belicht de krachtlijnen van het onderzoek.

Deelnemende bedrijven aan Empty Logistics

Voor het onderzoeksproject kon VIL, met de steun van VLAIO, rekenen op de deelname van AB InBev, de Federatie van de Belgische Bierbrouwers, Chep Benelux, Coca-Cola European Partners Belgium, FeBeD (Federatie van Drankenhandels), Jost Logistics en Retail Partners Colruyt Group.

Vijf verbeterpunten voor leeggoedstromen

“Voor het onderzoek werd eerst de retourlogistiek van lege glazen flessen in kaart gebracht. Vervolgens werden er vijf mogelijke verbeterpunten geïdentificeerd”, vertelt projectleider Eva Gezels.

  1. Consolideren van transport

“Er blijken toch wel een aantal lege vrachtwagens te rijden op onze Vlaamse wegen, op weg naar een drankhandel of retailer om leeggoed op te halen, zonder dat er volgoed geleverd kan worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij promoties of seizoensgebonden dranken. Chep Benelux zette samen met Coca-Cola, AB InBev en Delhaize een testcase op om proactief het ophalen van leeggoed bij het ene bedrijf te koppelen aan de levering van volgoed aan een ander bedrijf. Concreet reed de vrachtwagen vanuit Chaudfontaine vol naar het depot van Delhaize in Ninove, om daar onmiddellijk leeggoed te laden en vervolgens af te leveren in Jupille. Vandaar ging het terug naar Chaudfontaine. Het resultaat was dat op een  rondrit van 296 kilometer er hooguit nog maar 10 kilometer leeg gereden werd.”

  1. Vermindering aantal types flessen

Er zijn veel verschillende glazen flessen en flesjes op de markt. Elk merk heeft zijn eigen flessen, al dan niet met reliëfdruk. “We zien heil in het verminderen van het aantal types flesjes opdat drankenhandels en retailers veel minder sorteerwerk zouden hebben, maar in praktijk zien we dit nog niet zo snel toegepast. Dat heeft te maken met de wetmatigheden van de marketing. Voor de producenten is individualisering belangrijk,” stelt Eva Gezels.

  1. Minder verschillende statiegeldtarieven

“Omdat de controle van de flessen om het juiste statiegeldtarief te bepalen manueel gebeurt, stellen we voor om het aantal tariefcategorieën te verminderen. Tien cent, vijftien cent,… na onderzoek werden er 8 verschillende waarborgsommen voor lege flessen vastgesteld, en dan zijn er nog eens verschillende bedragen voor de lege kratten. In totaal zijn er tot 60 verschillende mogelijkheden en dat is voor de sorteerders en de mensen die de aantallen dienen te controleren zeer tijdrovend. Er zit bovendien ook een foutenmarge op.” Retailers staan over het algemeen positief tegenover dit voorstel. Het zijn blijkbaar vooral kleinere brouwerijen die afwijkende tarieven hebben. De Federaties van drankenhandels en bierbrouwers zullen hun leden voorstellen om rekening te houden met de aanbevelingen van VIL wanneer zij nieuw leeggoed op de markt brengen.

  1. Efficiënt bakken stapelen = minder vrachtwagens op de baan

“Naast verschillende formaten flessen, zijn er ook verschillen in de afmetingen van de bakken. Vaak is dit ook, zoals de verschillende flestypes, marketinggebonden. Daarnaast is ook de stapelhoogte een punt. AB InBev is er in samenwerking met alle partijen in de keten in geslaagd om een vrachtwagen met 7 in plaats van met 6 lagen per pallet te laden. Op een vrachtwagen van 26 pallets werden zo 260 extra bierkratten geladen. Hiermee werd om de 6 vrachtwagens een vrachtwagen uitgespaard.”

  1. Leeggoed sorteren op een centrale locatie?

Omdat veel leeggoed niet correct gesorteerd is, stelde het VIL voor om leeggoed te sorteren op een centraal sorteerpunt. Samen met AB InBev en brouwerij het Anker uit Mechelen zijn een aantal tests uitgevoerd, maar de business case bleek negatief te zijn. Alleen wanneer een aanzienlijk deel van de sorteerkost bij de retailers en drankenhandels kan worden uitgespaard wordt dergelijk systeem rendabel.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Z11

  • Velodi

Bekijk de socials