Pakjes bezorgen is niet gratis
Veel concurrentie
Een pijnpunt voor heel wat pakjesbezorgers die actief zijn op de consumentenmarkt is de zoektocht naar rentabiliteit in de ‘last mile’. Er is veel concurrentie op de markt, wat de winstmarges drukt.
Logistiek is een sector waar niemand – ook de consument niet – veel geld wil besteden aan dienstverlening, hoewel hieraan wel hoge kwaliteitseisen worden gesteld.
Marges onder druk
De consument kan nog steeds gretig gebruik maken van gratis leveringen en gratis retours. Dat weerhoudt een aantal spelers in de business van pakjesbezorging om hun eieren te veel in het mandje van e-commerce te leggen. Want dat heeft implicaties voor de marges. Het komt erop aan selectief te zijn in het aannemen van volumes voor B2C. Als het alleen maar is om marktaandeel te winnen kan dit spelers in financiële moeilijkheden brengen.
Naast de concurrentiestrijd – pakjesbezorgers moeten het nodige volume draaien om rendabel te kunnen zijn – is er ook de prijsdruk van de grote webshops die grote volumes verschepen.
Gratis bezorging bestaat niet
Sommige grote webshops beginnen met het aanrekenen van de verzendkosten aan de klant als de bestelling beneden een bepaald bedrag blijft of beperken de retourmogelijkheden. Andere weigeren dat omdat zij gratis verzending als een belangrijk aspect van e-commerce service beschouwen.
Nog andere webwinkels werken met (centrale) afhaalpunten, experimenteren met slimme lockers, leveringen in autokoffers en fietskoeriers.
Volumes nemen meer toe dan de omzet
Uit de cijfers van de Belgische regulator BIPT blijkt dat de pakjesmarkt in 2017 voor het eerst in omzet groter was dan de brievenmarkt. Het segment van de pakket- en expressdiensten groeide met 19% naar 205 miljoen zendingen. Ondanks die stevige groei doet Duitsland met 35 zendingen per inwoner het nog straffer dan België met gemiddeld 18 geleverde pakketten per inwoner in 2017.
Lees ook
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Groei van e-commerce bij kmo’s stokt
Terwijl de coronaperiode nog zorgde voor een sterke stijging van online verkoop, is dit...
Een webshop starten in 5 stappen
Consumenten vinden vandaag blindelings de weg naar de onlinewereld. Zowel voor beginnen...
E-commerce verenigingen BeCommerce en SafeShops.be fuseren
De Belgische sectorverenigingen die opkomen voor de belangen van de Belgische e-commerc...