BeerSelect ondersteunt Belgische biercultuur

BeerSelect rondt financieringsronde af en plant grootste brouwerij van Gent te bouwen

Kleine brouwerijen brouwen soms echte pareltjes, maar hebben vaak niet de capaciteit en de middelen om een groter publiek van bierliefhebbers te bereiken. De Gentste startup BeerSelect, een project van vier jonge en gedreven ondernemers, staat lokale brouwers bij op het vlak van sales, marketing en distributie. Maar BeerSelect wil de brouwers nu ook bijstaan op het gebied van productie: nog dit jaar plant het bedrijf een eigen brouwerij te beginnen. Om al die plannen te realiseren, haalde het bedrijf onlangs 900.000 euro aan kapitaal op. 

Brouwerij voor Belgische microbrouwers

Het Belgisch bierlandschap is uniek, met veel kleine brouwerijen die durven experimenteren en innoveren. Hun werk wordt tot ver buiten de landsgrenzen gesmaakt. Veel consumenten in binnen- en buitenland willen die parels drinken, maar de brouwers kunnen met hun kleine installaties de grote vraag niet volgen. BeerSelect wil onafhankelijke brouwerijen helpen hetzelfde kwaliteitsproduct op grotere schaal te produceren door hen een grote, volledig uitgeruste brouwerij aan te bieden. De brouwers hebben de garantie dat hun originele recept behouden blijft en kunnen er bovendien rekenen op advies van een brouwmeester. “Dankzij onze brouwerij kunnen we de consument een kwaliteitsgarantie bieden,” vertelt Miel Bonduelle van BeerSelect.

Internationaal distributienetwerk

BeerSelect beschikt bovendien over een uitgebreid netwerk om een selectie speciaalbieren van kleine brouwers nationaal en internationaal op de markt te zetten. “We vertegenwoordigen de brouwerijen op grote voedings- en bierbeurzen in België en in het buitenland,” zegt Miel Bonduelle. “We kennen de brouwers waarmee we samenwerken heel goed. Ze zijn volledig betrokken bij ons verhaal. Ze beseffen dat samen naar markt gaan en samen produceren, heel wat schaalvoordelen heeft.”

Grote financieringsronde

Om de Belgische biercultuur een verdere duw in de rug te geven, rondde BeerSelect onlangs een financieringsronde af. De startup wist 900.000 euro op te halen. Belfius en PMV brengen samen 700.000 euro in. De overige 200.000 euro komt van tien investeerders die allen ook actief zijn als mentor bij accelerator The Birdhouse. The Birdhouse fungeerde als katalysator achter de financieringsronde en bood BeerSelect steeds begeleiding. Het opgehaalde geld wordt geïnvesteerd in een verdere uitbreiding van de dienstverlening op het vlak van sales, marketing en distributie, maar dus ook in de nieuwe brouwerij. “Het is onze droom om de grootste brouwerij van Gent te worden,” luidt het bij Miel Bonduelle.

Kwaliteitslabel voor lokaal craft-bier

BeerSelect, kwaliteitslabel voor lokale bieren

De brouwerij is er in eerste instantie om de brouwers die samenwerken met BeerSelect te ondersteunen, maar ook andere brouwers kunnen er terecht om er hun bier te laten brouwen. “Op die manier leren we nieuwe brouwers en hun producten kennen en kunnen we ze eventueel opnemen in de selectie van BeerSelect. Op termijn willen we dat BeerSelect een kwaliteitslabel wordt dat staat voor lokaal bier met natuurlijke ingrediënten, op authentieke wijze gebrouwen en geselecteerd door experts,” besluit Miel Bonduelle.

Wil jij genieten van de bieren van BeerSelect, of ze cadeau doen aan je klanten of zakenrelaties? RewardU werkt samen met BeerSelect om heerlijke geschenkboxen samen te stellen met authentieke lokale bieren. De boxen zijn volledig te personaliseren en doen je merk op een smakelijke manier over de tongen gaan.

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en RewardU

Meer weten?

RewardU

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • RewardU

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials