Leaderboard BB.gif
Business Lifestyle

Business & lifestyle: over smaak en kleur valt niet te twisten

Business & Lifestyle

Kiezen voor een mooi detail is dé manier om professionele en persoonlijke wensen te verzoenen. Die keuze wordt nog krachtiger als je het label van een groot merk vervangt door hoogwaardig handwerk. KMOinsider geeft je enkele suggesties, zonder uitzondering hoogwaardig én als het kan ambachtelijk en Belgisch.

Een mooi polshorloge

Een wat? Uurwerkendragers dreigen een uitstervend ras te worden: wie wil weten hoe laat het is, kijkt op de smartphone. Trouwens, je pols moet je vrijhouden voor een siliconen speelgoedje dat je zegt wanneer je moet opstaan, dat je aanmoedigt om nog wat te bewegen en simultaan je hartslag meet. Maar ons hart tikt toch liever op het ritme van een mooi horloge. Zwitsers vakmanschap is nog steeds dé referentie, maar er zijn ook mooie en betaalbare alternatieven. Het Belgische Komono groeide uit tot een heuse hype met knappe klokjes voor een bescheiden budget. 

Niet elke seconde telt

Achter het Zwitserse Slowwatch zit een fijne filosofie, die een alternatief predikt voor de rotvaart van de razende ratrace. Slowwatch vindt dat niet elke seconde telt, dus tellen zij niet elke seconde: hun heerlijke horloges hebben maar één wijzer. Neem de tijd om even door hun website te struinen.

Mag het wat sneller? Raas door naar de website van Raidillon. Dit Belgische merk is vernoemd naar de iconische bocht op het circuit van Francorchamps. De uurwerken worden in België ontworpen en in Zwitserland gemaakt. De zeer beperkte oplage draagt bij aan het exclusieve karakter. De kroon wordt gesierd door het nummer 55, dat verwijst naar het maximum aantal wagens op het circuit van Francorchamps en de oplage van elk uurwerk.

Parfum: een subtiele signature scent

De reuk wordt als zintuig schromelijk onderschat en onderbelicht. En ook al verstopt een duur parfum een stinkende adem niet, toch houden we van mensen waar een geurtje aan is. Kies niet voor de keten, maar ga op zoek naar gepassioneerde geurexperts wier winkelruimte omgekeerd evenredig is met hun enorme kennis en dito aanbod.

Sommige nicheparfums kiezen nog voor een ambachtelijke aanpak en natuurlijke ingrediënten. Dat geldt zeker voor Creed: het huis kan bogen op een rijkgevuld verleden van 250 jaar en maakt nog steeds unieke geuren die een onvergelijkbare olfactorische sensatie combineren met een lang leven.

Bekende namen die bezweken voor de geur

Nog een duwtje in de rug nodig? Heel wat grote namen gingen u voor: Madonna, Angelina Jolie en J-Lo zweren bij Creed. Ook Winston Churchill, Audrey Hepburn en Grace Kelly bezweken voor de geur! Het succesverhaal begon aan het einde van de 18de eeuw met koning George III, en ook de huidige koning George, Clooney I, is een Creedadept! How’s that for Creedibility! Oh ja, heel wat geuren zijn unisex: ideaal om cadeau te geven en vervolgens te ‘lenen’.

Grasse vaut le détour

Echt in de ban van parfums? Als je in het zuiden van Frankrijk bent, zou Michelin de stad Grasse als ‘vaut le détour’ bestempelen. Parfumhuis Fragonard heeft een gratis museum en bij Molinard en Galimard kan je een korte opleiding volgen en je eigen, unieke parfum maken. Wil je een keertje tegen de stroom inroeien? Parfum Christopher Brosius maakt geniale geuren met de misleidende merknaam CB I hate perfume.

Een ambachtelijke, verleidelijke vulpen

Naast een signature scent moet je als ondernemer natuurlijk ook regelmatig echt je handtekening zetten. Kies voor een kleinschalig kleinood: er ontstaat gegarandeerd een betoverende band met het schrijvende sieraad in je hand. Met pure passie en een authentieke, ambachtelijke aanpak tovert Laurent D’Haeseleer houten hoogstandjes uit zijn vaardige handen. Zijn schitterende schrijfgerei vertelt het verhaal van hoogwaardig, uniek hout. Luxpen heeft alles van een luxepen, zonder de e van exuberant.

Schitterende schoenen

Stylisten zijn het erover eens: schoenen zijn het item waarop je niet mag besparen. Wil het dan zeggen dat je naast je schoenen moet gaan lopen en voor dure designerstukken moet gaan? Uiteraard niet! Collectif d’Anvers levert maatwerk met en voor de klant. Duurder, maar veel duurzamer. Daan Stuyvens zalige zwartwitte brogues komen –letterlijk- van hun hand. Het grote nadeel? Zodra je schoenen hebt gedragen die echt als een tweede huid voelen, wil je nooit meer terug naar confectie, zelfs niet als daar een duur label op pronkt.

Dit artikel verscheen in de reeks ‘Stijlvol voor de dag’ in KMOinsider maart 2018.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials