Leaderboard BB.gif

Morres bestaat 115 jaar en dat wordt gevierd!

Marketing & Sales

Morres in Hulst is al meerdere generaties een begrip in heel Nederland én Vlaanderen. Het bedrijf bestaat intussen 115 jaar en is nog even springlevend en creatief als in het begin!


Unieke tentoonstelling

Wie tussen 30 maart en 20 mei naar Morres komt, kan in het centrale gedeelte van de winkel een unieke overzichtstentoonstelling komen ontdekken. Na de eerste succesvolle samenwerking tussen de Verbeke Foundation in het Vlaamse Kemzeke en Morres in 2021, ontstond dit jaar het idee van een overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van de 115e verjaardag van Morres. Aan de hand van een tijdlijn krijgen de bezoekers een boeiend overzicht, niet alleen van de Morres geschiedenis maar ook van een aantal maatschappelijke veranderingen die hun effect op de meubel- en interieurgeschiedenis niet gemist hebben. De tentoonstelling kwam tot stand in nauwe samenwerking met Geert Verbeke van de Verbeke Foundation. Geert heeft onder andere mee gezocht naar de geschikte partners om de vintage meubelstukken die de bezoekers van de tentoonstelling terug in de tijd katapulteren, te vinden. Daarnaast worden een aantal creaties uit de eigen Verbeke Foundation ook in de expo opgenomen. Een prachtige fusie tussen kunst en stijl en een bezoek aan Morres meer dan waard! Kom snel een kijkje nemen!

De geschiedenis in fases: hoe en waar is het allemaal begonnen?

In 1909 richt Fré Morres in het centrum van Hulst zijn eigen meubelmakerij op, bijna op dezelfde plek waar zijn kleinzoon Paul Morres vandaag met zijn vrouw Colette een leisure center uitbaat: De Koning van Engeland. In 1918 wordt een grotere winkel aan de Vismarkt opgestart en later wordt in de Bontehondstraat de Meubelfabriek H.F. Morres geopend met een van de eerste elektrische meubelmakerijen, een unicum. De meubels worden van A tot Z geproduceerd door lokale ambachtsmensen en daar komt later ook woonstoffering bij.

Fré heeft twee zonen: Jo en Antoine die in de jaren ’50 beiden in de zaak komen. Jo ontpopt zich tot een sterk organisatorisch talent, Antoine blijkt de creatieve duizendpoot die een groot deel van de collectie meubelen zelf gaat ontwerpen en produceren. Dit ijzersterke team zal aan de basis liggen van de uitbouw van de Morres meubelzaak: op 29 augustus 1967 start de bouw van de kantoren en magazijnen aan de Industrieweg omdat de bestaande locatie de groei niet meer kan bijbenen. Eind jaren ’60 verhuizen kantoren en het magazijn vanuit de binnenstad van Hulst naar het industrieterrein waar Morres vandaag nog steeds gevestigd is. Begin 70’er jaren komt er naast de eerder verrezen kantoren en magazijnen een eerste showroom. In 1993 start de uitbreiding van de showroom en in 1995 volgt de opening van het tweede deel.

Alle Vlamingen naar Morres!

Al heel lang is het grensstadje Hulst populair bij Vlamingen die boter smokkelen of “couponnekes” knippen… Als vanaf 1963 de binnenstad van Hulst ook op zondag open blijft, wordt Hulst nog meer een toeristische trekpleister voor het Vlaamse publiek en komt Morres nog extra in de belangstelling te staan wat de groei van de iconische meubelwinkel alleen maar stimuleert. Zo blijft 21 juli (de nationale Belgische feestdag) altijd een topper met heel veel bezoekers uit Vlaanderen.

Omdat de klanten van heinde en verre komen, heeft Morres al snel door dat een beetje entertainment in de winkel én een interessant horeca aanbod een must zijn. Op die manier wordt shoppen een totaalbeleving en een echt dagje uit voor de consument. Zo is ook de slogan ‘Kom een dagje Morressen’ ontstaan…

Van eigen productie naar inkoop

Tijden veranderen en ook de manier waarop mensen hun huis willen inrichten. De Morres broers gaan mee met de trends en schakelen over van eigen productie naar het inkopen van bestaande collecties. Daarbij blijven ze focussen op de heersende smaak in Nederland én Vlaanderen. Ze hebben de marketing in de vingers: een advertentie met een korting bon is een inslaand succes en ligt aan de basis van de befaamde Morres catalogus. Als echte postorder pionier laat Morres het oorspronkelijk dunne boekje uitgroeien tot een dikke catalogus die niet alleen een begrip is maar waardoor meer en meer klanten de weg naar Hulst vinden. Morres is ook een van de eerste woonwinkels met een eigen website die in 1999 gelanceerd wordt: www.morres.com. Het online winkelen wordt in 2002 opgestart, intussen is de webshop een volwaardige winkel en is de vernieuwde website een bron van wooninspiratie voor de klant.

De derde generatie

Gaandeweg komt ook de 3e generatie Morressers aan boord. Dit in een tijd van grote omwentelingen in de maatschappij maar ook in de meubel- en woonbranche. Met name een wildgroei aan woonboulevards, Ikea wordt een ingeburgerd begrip, overal komen er zondagopeningen, in 2002 wordt het bankgeheim opgeheven en in 2006 mag een ondernemer geen private bancaire functie meer uitoefenen. Met andere woorden: de sterke troeven van Morres in de jaren ‘60, ‘70 en ‘80 werden stuk voor stuk ingehaald. Morres heeft zich in die periode opnieuw moeten aanpassen en uiteindelijk was de conclusie dat onderdeel worden van een grotere onderneming voor de toekomst van Morres de beste optie was. Vanaf 2009 ressorteert de woonwinkel onder De Mandemakers Groep waardoor Morres kan meeliften op alle synergievoordelen van het concern terwijl het eigen Morres DNA behouden blijft.


De kracht vandaag

Wat onderscheidt Morres vandaag van de anderen? De traditionele Zeeuws-Vlaamse gastvrijheid wordt naadloos gekoppeld aan het vooruitstrevende besef dat Morres zichzelf blijft zien als een venster op de maatschappij. Altijd vanuit een creatief standpunt waardoor het bedrijf niet zomaar meubelen en decoratie verkoopt maar vooral veel woonplezier. Want een dagje Morressen, dat is entertainment, snuisteren, ontdekken en vooral geïnspireerd raken in een gastvrije omgeving. Voor singles, studenten, pas-alleen-gaan-woners, voor gezinnen, voor de hele familie, voor jong en oud! Tegenwoordig heet een dergelijk concept een Destination Store. Dat staat voor een unieke combinatie van Retail, Leisure en Hospitality. Op die 3 sterke kernwaarden heeft Morres geïnnoveerd.

Ijzersterke voorwaarden

Om klanten die typische Morres inspiratie mee te geven, wordt in Hulst veel aandacht besteed aan styling en visual merchandising. Daarnaast is service een onmisbare Morres factor: de 90 dagen slaapgarantie, 30 dagen zitgarantie en de laagste prijsgarantie blijven sterke marketing waarden. Service met een glimlach is het handelsmerk van Morres want wie bij ons koopt, koopt eigenlijk een cadeau voor zichzelf! En dat brengt de woonwinkel in Hulst bij de jubileum slogan: “Mooier leven doe je samen!”. Al 115 jaar lang

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials