Leaderboard BB.gif

Hoe meaningful marketing in praktijk brengen?

Marketing

Rol van marketing geherdefinieerd

BAM, de Belgian Association of Marketing, heeft een framework ontwikkeld waarmee marketeers meaningful marketing in de praktijk kunnen brengen. “Onze manier van leven wordt onder druk gezet door maatschappelijke, technologische en milieu-gerelateerde omwentelingen. In dit kader dienen ook bedrijven, naast de burgers en naast de politiek, hun maatschappelijke rol in onze samenleving op te nemen. De marketeer is daarbij een ambassadeur en spilfiguur”, stelt Koen Van Impe, voorzitter van BAM.

De voorzitter merkt de laatste tijd dat bedrijven meer en meer gedreven worden door financiële resultaten op korte termijn waardoor strategische marketing wat op een zijspoor belandt. “Wij zijn van mening dat marketing in het hart van elk bedrijf moet zitten, ook bij kmo’s en in de B2B-sector, opdat er terug opportuniteiten gecreëerd worden. Vernieuwing en innovatie worden gedreven vanuit marketing”, stelt hij.

Holistische kijk op de markt

Volgens de voorzitter moeten marketeers vandaag een vrij holistische en brede kijk hebben op waar de markt naartoe gaat. BAM heeft dit vertaald naar een canvas, waarmee de marketeer op een agile manier kan reageren op trends, innovaties en technologie.

Wat is de purpose van je bedrijf?

Concreet heb je als kmo vandaag best een maatschappelijk-culturele ‘purpose’. Koen Van Impe illustreert dit met een voorbeeld.

“Dove bijvoorbeeld gaan vandaag heel actief om met het zelfbeeld van jonge meisjes. Zulke purpose is ook relevant voor kmo’s en voor de B2B-sector. Ook voor marketeers die in kleinere teams werken is het niet onbelangrijk om een visie op de wereld te hebben en om te kunnen kaderen waar je producten en diensten precies terug te vinden zijn.”

Het hebben van een purpose hangt volgens Koen Van Impe samen met een shared value model. “Als bedrijf probeer je vandaag niet alleen winst na te streven, maar kijk je ook naar de toegevoegde waarde die je aan je klanten geeft. Met profit realiseren is niks mis, maar de trend is dat je verder kijkt dan alleen maar naar individuele winst.”

Relevant communiceren met je doelgroep

“Naast het hebben van een purpose en het bieden van toegevoegde waarde, kan je voor meaningful marketing ook samenwerken met bedrijven buiten je sector. Denk niet alleen aan je eigen producten en diensten, maar streef naar een collaboratief model opdat je op een meer relevante manier kan communiceren met je doelgroep.”

Ook hier geeft Koen Van Impe een voorbeeld mee.

“Bedrijven die eindproducten maken voor consumenten (of bedrijven) kunnen in hun marketing en communicatie samenwerken met één of meerdere leveranciers die bijgedragen hebben tot het maken van het eindproduct. Meaningful marketing gaat met andere woorden verder dan in een lineair model denken. Waarom zou een bedrijf dat BH’s verkoopt bijvoorbeeld niet communiceren rond de oorsprong en herkomst van de grondstoffen die nodig zijn om een BH te maken?

Of kijk naar het voorbeeld van Tony’s Chocolonely in Nederland. Zij maken hun productieproces volledig transparant vanuit een visie om 100% ‘slave-free’ chocolade op de markt te brengen. Ze starten daarrond ook actief een platform om zelf aan bewustwording te doen, rechtstreeks naar consumenten. Het resultaat van hun aanpak vertaalt zich in een onwaarschijnlijke groei en marktaandeel ten aanzien van de grote spelers in hun segment. Een mooi bewijs van hoe een KMO met een duidelijke visie de consument heeft kunnen overtuigen van hun hun aanpak en producten.”

Authenticiteit is het sleutelwoord

Consumenten gaan vandaag immers veel meer op zoek naar bedrijven die transparant zijn en vertrouwen creëren. Authenticiteit is het keyword.

“Het framework toont in 6 pijlers aan hoe je vandaag op een eerlijke, transparante en authentieke manier je producten en diensten aan je klanten kan aanbieden, dit in een context waarin je een visie hebt op de wereld en waarin je technologie gebruikt om creatiever te zijn, niet omwille van de technologie, maar ten dienste van je klanten en consumenten, zodat je ze een meer relevante, persoonlijke service kan aanbieden”, aldus nog Koen Van Impe.

“Ook in de kmo-sector is het belangrijk om richting en zin te geven aan je beroep als marketeer om ervoor te zorgen dat je producten of diensten op een meaningful manier naar de markt gebracht worden. Ook kmo-marketeers beschikken vandaag over veel meer data dan vroeger en zonder dat je per se grote budgetten moet hebben, biedt dat opportuniteiten om deze gegevens op een relevante en authentieke manier te gebruiken om betere en gerichtere communicatie te bieden, zodat je uiteindelijk extra relevantie creëert voor je eindklant. Streven we dat niet allemaal na?”

VLAAMSEPOST - Rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials