Vrouwen zingen, mannen vloeken

Mobiliteit

De favoriete file-activiteiten van de Belgische automobilist

Oktober is dé filemaand bij uitstek en in 2017 bleek het zelfs de drukste filemaand ooit in België. Mercedes-Benz onderzocht het filegedrag van de Belg. Vrouwen zingen, mannen vloeken.

Dat we ettelijke uren per jaar in de auto staan aan te schuiven mag duidelijk zijn. Wat doen we precies om de tijd te doden? Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz blijkt dat we vooral naar de radio luisteren (84%), kijken naar andere mensen in de file (55%) en (mee)zingen (40%). Vooral vrouwen hebben zin om hun stembanden los te gooien als ze een leuk liedje op de radio horen (54% tegenover 28% van de mannen). Mannen zullen dan weer eerder vloeken en zich wat sneller opjagen omdat het traag gaat (31% tegenover 25% van de vrouwen).

In de file kijken we naar andere mensen

Het is geen verrassing dat het luisteren naar de radio als populairste file-activiteit naar voren komt (84%). Dat de tweede plaats wordt weggekaapt door het kijken naar andere mensen in de file, is toch wel opmerkelijk. Maar liefst 55% geeft toe naar de automobilist naast hem of haar (55%) te 'gluren' en zowel mannen (53%) als vrouwen (57%) blijken dat voyeuristisch kantje te hebben tijdens het filerijden. De kans is bovendien groot dat de bestuurder naast je aan het zingen gaat (40%), wat de kijkpret alleen maar kan bevorderen? Je hebt ook bijna 1 kans op 3 dat je iemand betrapt op een scheldpartij want 29% vloekt of jaagt zich op.

Sociale media niet zo populair tijdens het rijden

Bellen (12%), sms’en/whatsappen (11%) en sociale media checken (7%) prijken  - raar maar waar - niet echt hoog op de lijst van onze favoriete file-activiteiten. Uiteraard is er wel een significant verschil tussen de verschillende generaties op dit vlak. Zo geeft 23% van de millennials (automobilisten jonger dan 35) aan te sms’s en whatsappen tijdens de file tegenover slechts 1,6% van de 55-plussers (en tegenover 12% van de automobilisten in de leeftijdscategorie 35-54). De jongste generatie blijkt ook meer te bellen  en hun sociale media te checken dan automobilisten binnen de oudere leeftijdscategorieën. Van de 55-plussers zijn er slechts 4% die tijdens het filerijden bellen en 1% die hun sociale media bekijken. Binnen de leeftijdscategorie 35-54 ligt dit percentage iets hoger met 13% (bellen) en 5% (social media).

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials