leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Kortrijk luchtfoto

Kortrijk stuurt city marketing en parkeerbeleid met smart data

Bedrijfsbeheer

“Als Kortrijkse stadsbestuur geloven we heel sterk in het verzamelen van digitale data omdat we een datagestuurd beleid  willen voeren,” zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne.

“Daarom hebben we een raamcontract afgesloten met grote providers zoals Proximus en Telenet waarbij we op basis van gegevens van gsm- en wifisignalen perfect kunnen nagaan van waar mensen komen, hoe lang mensen blijven, hoe mensen zich door de stad bewegen, …  We weten daardoor ook perfect  wie er van Kortrijk of buiten Kortrijk is, zelfs internationaal. Die gegevens gebruiken we om aan city marketing te doen.”

Slimme sensoren ondersteunen Kortrijks parkeerbeleid

Kortrijk zet nieuwe technologieën in om tal van zaken in de stad te registreren en te meten.  Je vindt er een netwerk van 160 camera’s en een slim systeem van parkeergeleiding.

Vincent Van Quickenborne: “Al een hele tijd werken onze ondergrondse garages op nummerplaatherkenning zodat abonnees er vrijuit kunnen parkeren. Ook hebben we een 100-tal slimme bovengrondse parkeerplaatsen waarbij een sensor registreert hoe lang een voertuig er staat.   We doen dat omdat we bepaalde parkeerplaatsen willen reserveren voor het gratis kortparkeren van maximaal 30 minuten in het kader van Shop & Go.”

Lees ook: Leuven MindGate, de motor van Smart City

Kortrijk wil 3.000 slimme parkeerplaatsen en wisselende parkeerregimes

Vincent Van Quickenborne: “We zijn als stadsbestuur van plan om onze meer dan 3.000 parkeerplaatsen in de binnenstad allemaal slim te maken via sensoren in de grond. We willen immers gaan naar wisselende parkeerregimes, waarbij deze overdag gereserveerd worden voor bezoekers en werknemers en ’s avonds voor bewoners.  We gaan die data trouwens opladen naar navigatiesystemen waardoor mensen bij het binnenrijden van de stad automatisch geleid worden naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats. Hiervoor zijn we in gesprek met providers als Google en Waze.”

Slimme parking

Lees ook: Antwerps stadsbestuur en IMEC experimenteren met Antwerp Smart Zone

Slimme sensoren voor luchtkwaliteit en slimme camera’s met gezichtsherkenning

Vincent Van Quickenborne: “In het kader van de Vlaamse Curieuze-neuzenactie, waarbij burgers worden ingeschakeld om de luchtkwaliteit van hun omgeving in kaart te brengen, hebben we in Kortrijk een eigen project op het getouw gezet. Via sensoren meten we de luchtkwaliteit in onze binnenstad.  Maar er is meer. Op ons grond gebied bezitten we 160 camera’s waarvoor we de nodige software gaan aankopen om van hen slimme camera’s te maken.  Ze registreren dan niet alleen, maar ze kunnen dan ook bepaalde patronen herkennen.  Die camera’s willen we ook uitrusten met gezichtsherkenning zodat we bepaalde individuen die bijvoorbeeld een locatieverbod gekregen hebben om zich in bepaalde delen van de stad te begeven, ook kunnen controleren.”

We runnen Kortrijk als een bedrijf

Burgemeester Van Quickenborne heeft als rechtenstudent en gewezen advocaat nooit een eigen onderneming gerund, maar hij bestuurt naar eigen zeggen de stad Kortrijk als een onderneming.

Vincent Van Quickenborne: “Een eigen zaak heb ik nooit gehad, maar ik sta wel zeer ondernemend in de politiek. Dat merk je aan de vele initiatieven die we in Kortrijk al genomen hebben. Als je ziet hoe we de stad op korte tijd heel erg veranderd hebben, getuigt dat wel degelijk van ondernemerschap. We willen de stad immers runnen als een bedrijf en hebben daarvoor al diverse stappen gezet.  We zijn de eerste stad in Vlaanderen die alle zijstructuren, vzw’s en autonome gemeentebedrijven – dat zijn er in totaal meer dan elf – allemaal gaat afschaffen en gaat inkapselen in één grote organisatie met één beleidscultuur, één HR-beleid, één stadsmarketing,... Dat getuigt van een bedrijfsmatige aanpak. Bovendien hebben we de voorbije jaren ook veel geïnvesteerd en bespaard op personeel.  En ten slotte: klantvriendelijkheid is bij ons ‘top of mind’. We willen van Kortrijk immers de stad van de glimlach maken.”

Kerncijfers Kortrijk

Trend werkgelegenheid Kortrijk

Top 8 activiteiten starters 2019 Kortrijk

Emigratie Immigratie Kortrijk

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials