leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Driekwart Belgische ondernemers is overtuigd dat hun bedrijf in waarde stijgt

Bedrijfsbeheer
“Bedrijven laten kansen liggen omdat ze niet precies weten hoeveel ze waard zijn”
Filip Mariën (Marktlink Antwerpen)

Driekwart van de Belgische ondernemers heeft het gevoel dat hun bedrijf het voorbije jaar meer waard werd en dat die stijging in waarde ook de komende 12 maanden zal aanhouden. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Marktlink, dat als bedrijf in zes landen actief is in het begeleiden van bedrijfsoverdrachten in het KMO-segment. Tegelijk toont de Marktlink-Monitor dat 44 procent van de ondervraagde ondernemers in België niet exact weet wat hun bedrijf waard is. “En daar laten bedrijven kansen liggen”, weet Filip Mariën, managing partner van Marktlink, uit ervaring.

Ook in ons omringende landen als Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zien we een zelfde trend. Ook daar geeft een gelijkaardig percentage bevraagde ondernemers aan dat hun bedrijf volgens hun gevoel in waarde toenam het voorbije jaar en ook in de nabije toekomst nog meer waard zal worden. In Duitsland en het VK hebben ondernemers het meeste inzicht hoeveel hun bedrijf exact waard is.

Het belang van een actuele waardering van een bedrijf door de ondernemers die het runnen, valt volgens Marktlink-partner Filip Mariën niet te onderschatten. “Bij sommige ondernemers leeft vaak het idee dat het alleen belangrijk is te weten hoeveel hun bedrijf waard is op het moment dat ze denken in de richting van een verkoop of fusie. Niets is minder waar. Ook tussentijds weten waar je staat is essentieel. Meten is weten. In functie van de resultaten kan je maatregelen nemen of bijsturen en bijvoorbeeld meer waarde creëren en optimaliseren”, aldus Filip Mariën.


Moeilijk

Dat het voor veel bedrijfsleiders zo moeilijk is om hun onderneming correct te waarderen ligt volgens hem aan een aantal externe factoren die al langer spelen. Ondermeer de energieprijzen, geopolitieke spanningen en grondstoffentekorten hebben een invloed. “Vandaar dat soms wordt gereageerd of gehandeld uit buikgevoel. Eigenlijk zou je als bedrijfsleider ieder jaar een moment moeten voorzien om aan de actuele bedrijfswaardering te denken. Wanneer je niet exact weet hoeveel je als bedrijf waard bent, is de kans groot dat je als ondernemer kansen laat liggen, vandaag of in de toekomst”, spreekt Mariën uit de praktijk.

Marktlink is behalve in België en Nederland ook actief in het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen, Duitsland en sinds kort ook in Zwitserland. De bevraagde landen houden min of meer gelijke tred wanneer hen gevraagd wordt naar de nabije toekomst. Zowel in België als in de gepeilde buurlanden denken de ondernemers dat hun bedrijf het komende jaar in waarde zal toenemen. Uit contacten in het bedrijfsleven merkt ook Filip Mariën optimisme en het aanvoelen bij ondernemers dat men eindelijk een aantal onzekere en problematische factoren tot het verleden mag rekenen, waaronder loonindexeringen, de stijgende rente, en de hierboven reeds genoemde externe factoren. “De inflatie raakt onder controle en de rentetop is stilaan bereikt. Ook zonder een bevraging merken we dat het vertrouwen in de ondernemerswereld stijgt. Ondernemers hebben zich weten aan te passen aan instabiele omstandigheden. Ondanks de geopolitieke spanningen voelen we dat ondernemers optimistisch gestemd zijn. Het is nu afwachten hoe de verkiezingen in diverse landen het komende jaar een invloed zullen hebben op de geopolitieke situatie.”

In opdracht van Marktlink werden 1066 bedrijfsleiders in de betrokken landen ondervraagd.

Voor meer info: Filip Mariën, managing partner Marktlink België (M. 0032 - 472 98 21 88 f.marien@marktlink.com)

Marktlink is sinds 1996 uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke overnamespecialist in het hogere KMO-segment van Europa. De ruim 250 specialisten begeleiden (inter)nationale bedrijven met een dealwaarde tussen de 5 en 250 miljoen. Zij ondersteunen ondernemers daarbij met het verkoopklaar maken van hun bedrijf, het aan- en verkoopproces en met het investeren van hun vermogen in private equity.

Met een gespreid netwerk van Europese vestigingen en een groot (inter)nationaal netwerk aan kopers en verkopers, heeft Marktlink 125 deals in 2023 gerealiseerd. Bezoek voor meer informatie www.marktlink.com.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials