Blijven dromen, bouwen en verbeteren

Strategie

Dag van de Ondernemer

“De ene dag energie voor duizend en geloof in eigen kunnen, de andere dag loop je met je kop tegen de muur.” Naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer schreef Patrick Moens, CEO KMOdynamoo, dit voorwoord in KMOinsider-magazine.

“Niet dat ik zo vasthoud aan tradities maar de derde vrijdag van november is een vaste waarde in de agenda. De Dag van de Ondernemer, een jaarlijkse ode aan het ondernemerschap en zijn economisch belang. Een 24u-schouderklop voor getoonde moed en veerkracht.

Je eigen weg volgen

Ik denk terug aan de periode dat ik zelf het ondernemerspad koos. Opgegroeid als bakkerszoon en na jaren in loondienst in de wereld van de media, wilde ik 16 jaar geleden mijn eigen weg volgen. Nog maar net de kaap van de 30 genomen lag na flink wat denkwerk mijn businessplan klaar, en enkele maanden later ging ik ook echt van start.

Een route over bergen en dalen

Ik koos bewust voor de structuur van een kleine onderneming. De onderneming groeide uit tot een kmo die van zich laat spreken, één van de meer dan 600.000 kmo’s die Vlaanderen inmiddels rijk is (Kmo-rapport Unizo-Graydon 2017). Maar iedere kmo’er weet ook: hij/zij rijdt een route over bergen en dalen, ook dat heb ik ervaren. De ene dag energie voor duizend en geloof in eigen kunnen, de andere dag loop je met je kop tegen de muur. Soms vier je uitbundig, soms is er de angst om te falen. Maar, en dat quote Ignace Van Doorselaere van Neuhaus in deze KMOinsider chocoladeheerlijk: “Een bedrijf is zoals de Sagrada Familia. Het is nooit af: je moet blijven dromen, bouwen en verbeteren”. Ignace heeft gelijk. Vallen en opstaan. Continu werken aan je bedrijf.

Daarom ben ik blij dat we met KMOinsider - zowel in het magazine als op www.kmoinsider.be - een platform bieden dat collega-ondernemers inspireert en informeert bij het nemen van hun beslissingen. Een platform dat hen met verhalen van andere kmo’ers bevestigt in dit formidabele vak.

Geloof in de strategie die je uitzet

Lees ook het atypische verhaal van Anne Drake die na het bekijken van de documentaire Plastic Planet zo overdonderd was, dat ze haar job opgaf en voor ecologisch ondernemerschap koos. Ecologie op hoge hakken. Wie zijn hart volgt, verdwaalt nooit. Geloof in je route, in jezelf en de strategie die je uitzet. Geloof in de mensen in je netwerk en in je medewerkers - ondernemers op hun eigen vierkante meter.

Ik ben verheugd dat UNIZO en Vlaio tijdens de Dag van de Ondernemer mijn collega’s in de schijnwerpers zetten. Zij zijn onmisbaar voor de tewerkstelling (85% bij kmo’s!) en toegevoegde waarde in ons land. We hebben ze broodnodig om al het goede rondom ons in stand te houden.”

Lees het nieuwe KMOinsider magazine

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven