leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Hoe kan je gevat anticiperen op de ontwikkelingen in het bedrijfsleven?

Bedrijfsbeheer

In een almaar sneller veranderende wereld, moet je als ondernemer meer dan ooit inventief en wendbaar zijn. Wanneer je een beeld hebt van de belangrijkste ontwikkelingen die er zitten aan te komen, kan je daar alvast op anticiperen. Dit zijn volgens Joep Hoeks (Chief Product Officer bij Exact) vier tendensen waarmee je in 2023 rekening zal moeten houden.

1. Zet in op automatisering

Het Federaal Planbureau verwacht dat de inflatie in 2023 gemiddeld 4,2% zal bedragen, tegenover 10,3% in 2022. Maar het tekort aan materialen, de talentschaarste en de prijsstijgingen zetten een rem op de groei van ondernemingen. Consumenten en bedrijven blijven spaarzaam omgaan met middelen.

Hoe ga je ermee om?

“In tijden van hoge inflatie zet je maximaal in op efficiëntie. Daar valt vaak nog veel winst te behalen,” aldus Joep. “Breng je bedrijfsprocessen in kaart om een beter inzicht te verkrijgen in je organisatie.”

Digitalisering en automatisering zijn hier de sleutelwoorden. Real-time beschikbare bedrijfsdata helpen je om onderbouwde beslissingen te nemen. Met geautomatiseerde bedrijfsprocessen win je dan weer aan snelheid en efficiëntie.

2. Kies voor technologische innovatie met human touch

Recent zijn technologieën als cloud computing, data-analyse en artificiële intelligentie (AI) niet van de lucht. Denk maar aan ChatGTP die de laatste tijd veel media-aandacht krijgt. Deze technieken bieden overtuigende perspectieven voor het bedrijfsleven. Zoals bijvoorbeeld een slimme chatbot die de klok rond vragen beantwoordt en zo de klantendienst ontlast. Of algoritmes die bedrijfsgegevens analyseren en trends voorspellen, zodat je voorraad altijd up-to-date is.

Hoe ga je ermee om?

“Als kmo kan je vandaag niet om technologische innovatie heen. Maar bedrijven die het verschil maken houden scherp oog voor de mens. Zij zetten technologische innovatie niet in om mensen te vervangen, maar om hen vrij te maken voor kwalitatievere werkzaamheden. Zo lenen digitale oplossingen zich perfect voor eenvoudige, routinematige taken. Daarmee komt er tijd vrij om mensen in te zetten voor meer creatieve opdrachten.”
Joep merkt verder nog op goede klantenrelaties en persoonlijk contact anno 1023 weer ten volle op prijs gesteld worden door alle stakeholders. Het resultaat is groter dan de som (mens + technologie) van de delen.

3. Beveilig je bedrijfsdata en persoonsgegevens

Hoe meer digitale oplossingen dagelijkse realiteit worden, hoe groter het belang van de degelijke beveiliging van bedrijfsinformatie en persoonsgegevens. We slaan massa’s data op in de cloud en als die gevoelige informatie in de verkeerde handen valt, kan dit enorm veel schade aanrichten.

Hoe ga je ermee om?

Cybersecurity maakt vandaag integraal deel uit van de bedrijfsvoering. Het thema reikt verder dan de grenzen van de IT-afdeling. Je beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel op bedrijfsniveau.
Voor Joep Hoeks vormen deze drie regels de basis van een goede cybersecurity:

  • gebruik multi-factorauthenticatie en laat gebruikers van je programma’s altijd twee stappen nemen om in te loggen
  • gebruik sterke wachtwoorden (lang, uniek en willekeurig samengesteld)
  • update je software voortdurend

4. Maak mee het verschil door verantwoord te ondernemen

MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) gaat over het creëren van meerwaarde voor mens, maatschappij en milieu. Naast ecologische aspecten (klimaat, duurzame materialen…) is er ook een sociale factor (welzijn, werk-privébalans…). Greenwashing is evenwel not done: zeggen dat je goed doet is dus niet genoeg, je moet het kunnen bewijzen. Daar zijn strategische plannen voor nodig en je moet transparant zijn in de resultaten die je boekt.

Hoe ga je ermee om?

“Bij Exact maakt verantwoord ondernemen integraal deel uit van de bedrijfsstrategie. Ons responsible businessprogramma steunt op het verminderen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot, het bevorderen van interne diversiteit en inclusiviteit en bijdragen aan de lokale gemeenschap. In het kader van de Giving Back Days mogen elk jaar alle ruim 2.000 collega's drie werkdagen besteden aan vrijwilligerswerk naar keuze,” zo vertelt Joep Hoeks.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

  • FERRAO Consulting

Bekijk de socials