Hoe actief is de hotelsector op sociale media?

Hotels

Volgens het boek ‘Sociale media en online travel agents (OTA’s) in de hotelsector’ is Tripadvisor het populairste social mediakanaal in de vijf grootste Vlaamse steden. Het boek is van de Antwerpse docenten Christian Holthof en Sophie Van Tilburg.

86% procent aanwezig op social media

Uit het onderzoek kwam naar voren dat 86% van alle hotels in de vijf Vlaamse steden aanwezig was op sociale media in 2015. TripAdvisor was het populairste social mediakanaal. Uit de interviews bleek dat er misbruik wordt gepleegd op TripAdvisor door middel van fakecommentaren en chantage. Om het probleem van fake commentaren tegen te gaan stelden de geïnterviewde hoteliers voor een koppeling tussen de review en de reservering te maken.

Facebook is een retentiekanaal

Facebook sierde in 2015 de tweede plaats met 76%. Terwijl TripAdvisor eerder een wervingskanaal is, kan Facebook gezien worden als een retentiekanaal. De onderzoekers kwamen tot de opmerkelijke vaststelling dat bij de hoteliers nog heel wat onwetendheid bestaat over de mogelijkheden van Facebook, zoals reviews schrijven of de integratie van reviews en een boekingssysteem op de Facebookpagina. Bekijk hier een goed voorbeeld van een Facebookpagina.

Instagram stijgt sterk

De derde plaats is voor LinkedIn met een score tussen 32% en 38%. Opvallend was de sterke stijging van het gebruik van Instagram. Op één jaar tijd steeg het percentage hotelrespondenten met ruim 119%.

Social media metrics en marketingplan

Voor Facebook en Instagram maakte meer dan 60% van de respondenten gebruik van social media metrics. Bijna 23% van de hotelrespondenten had een digitaal marketingplan. Antwerpen was koploper: ruim 34% van de Antwerpse hotelrespondenten is aanwezig op social media had een digitaal marketingplan.

Andere interessante vaststellingen

  • 62% van de 216 onderzochte hotels had in hun  website een verwijzing naar social media
  • Circa een vierde van de hotels plaatste eigen reviews plaatste op de hotelwebsite
  • Ruim 16% gaf geïntegreerde reviews (TripAdvisor en Facebook) weer .

‘Sociale media en online travel agents (OTA’s) in de hotelsector’ van Christian Holthof en Sophie Van Tilburg, docenten van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen.

CROWNEPLAZA - rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials