LINDNER_Leaderboard.gif

Smart Maintenance is nu ook haalbaar voor kmo’s

Facility

Dankzij innovatieve technologie zoals Smart Maintenance kunnen grote en kleine bedrijven het onderhoud van installaties of een machinepark kostenefficiënter maken. KMOinsider sprak met Delaware-experten Laura Debrock, SAP EAM lead expert, en Pieter-Jan Pruuost, manager intelligent apps. (auteurs: Edith Vervliet en Hannelore Jaeken)

De eerste stap naar het digitale

Er is een belangrijke verschuiving van onderhoudsinnovaties naar datagedreven innovaties en de kracht van IoT. Nochtans gaan heel wat bedrijven nog ‘ouderwets’ tewerk. Laura Debrock: “Uit een recente bevraging van Delaware, is gebleken dat nog 40 à 50 % van de kmo’s onderhoudstechnici met pen en papier de baan opstuurt. De eerste digitale stappen nemen, wordt voor deze bedrijven een noodzaak.”

Delaware begeleidt bedrijven in hun digitale transformaties met geavanceerde diensten en oplossingen. Zij hebben veel tijd geïnvesteerd in het observeren van techniekers op de werkvloer. “De kennis en expertise die we vooral in grote bedrijven hebben opgedaan, kunnen we nu toepassen op kmo’s. Smart Maintenance oplossingen worden op die manier ook bereikbaar voor kleinere bedrijven die hun technici ter plaatse bij de klant onderhouds- of herstellingsopdrachten laten uitvoeren,” aldus Pieter-Jan Pruuost.

Consultants

“Onze consultants gaan op de werkvloer na hoe onderhoudstechnici precies te werk gaan. Op basis van die inzichten wordt de standaard Smart Maintenance app op maat van het bedrijf aangepast. Zo kan er efficiënt worden ingespeeld op de planning en de werknoden. Planners en supervisors gebruiken de app om de werkopdrachten voor techniekers in te plannen en op te volgen. De tablet en smart glasses - een slimme headsetbril- vormen een grote hulp bij troubleshooting als de technieker zijn opdracht uitvoert.”

Construction Worker Planning Contractor Developer Concept


Augmented en Virtual Reality (AR/VR)

Met Virtual Reality zie je een door de computer gegenereerde wereld via een speciale bril. Augmented Reality legt een laag informatie over de werkelijkheid waardoor de grens tussen echt en virtueel vervaagt. De slimme bril herkent de vinger- en handbewegingen van de technieker. Zo kan hij in een vingerknip zijn werkorder identificeren, een handleiding en een klavier projecteren en technische tekeningen opzoeken. Ook de voorraad raadplegen, onderdelen bestellen of een kort werkrapport over de opdracht opstellen kan de technieker doen via het virtuele toetsenbord. Hij kan zelfs foto’s die hij tijdens zijn opdracht met stemcommando heeft gemaakt aan zijn rapport toevoegen.

Voordelen Smart Maintenance

De app is zeer gebruiksvriendelijk en bestaat uit logische stappen. Hierdoor kunnen oudere technici die minder vertrouwd zijn met technologie, maar wel tonnen technische ervaring hebben, ook gebruik maken van een tablet.

Voor de digital natives met onvoldoende technische bagage is er Remote Assist. Pieter-Jan Pruuost: “Kmo’s kunnen zo heel de wereld bedienen zonder hun schaarse gespecialiseerde technici al te veel te laten rondvliegen. Dat bespaart kosten en jetlags.”

Ook voor ervaren technici die het zware werk fysiek niet meer aankunnen, is hiermee nog een toekomst weggelegd. “Vanop afstand begeleiden zij met de Smart Maintenance app een minder ervaren technieker die ter plaatse gaat. Ervaren specialisten kunnen zo een soort trainingsbib samenstellen en hun kennis overdragen aan nieuwkomers. Op deze manier worden zij minder vaak gestoord door de nieuwe collega’s.

Haalbaar voor kmo’s

De coronacrisis bracht de Smart Maintenance oplossingen in een stroomversnelling. Dat maakt dat deze innovatieve applicaties niet langer een privilege van grote ondernemingen zijn, maar bereikbaar, haalbaar én betaalbaar voor kmo’s. Omdat er minder tussenstappen zijn, worden immers de foutenmarges kleiner.

banner-2.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials