banner-horitzontal.jpg

Een betrouwbare partner bij de overname van je bedrijf

Vroeg of laat komt het moment dat je als ondernemer je zaak van de hand doet. Soms is er opvolging in je familie, maar steeds vaker verkopen bedrijfsleiders hun bedrijf aan een derde partij. In de complexe wereld van overnames is de begeleiding van een specialist ter zake een absolute troef. Corporate finance-adviseurs Philippe Craninx en Bram Verstraeten leggen de Dealmakers-methodologie uit.

Dealmakers verleent discreet advies en begeleiding aan kmo’s bij de verkoop van hun onderneming. Het team begeleidt het hele overnameproces vanaf de beslissing tot verkoop tot en met de uiteindelijke overdracht van het bedrijf. Bram Verstraeten en Philippe Craninx lichten toe hoe Dealmakers te werk gaat en wat dat betekent voor jou als klant.

Persoonlijke aanpak en discretie volgens onderbouwde methodologie

Dealmakers combineert een persoonlijke aanpak en een uitgetekend stappenplan. Als bedrijfsleider kan je rekenen op een vaste partner uit de regio die continuïteit garandeert. Die persoonlijke benadering koppelt Dealmakers aan een sterk onderbouwde methode die uit vier stappen bestaat. Deze vier stappen hanteert Dealmakers voor elke overname. De opbouw blijft dezelfde, maar natuurlijk wordt de aanpak afgestemd op de specifieke situatie van de klant.

Philippe Craninx bespreekt kort deze vier stappen:

  • Analysefase

“De eerste fase is de analysefase. De waardering van het bedrijf kan je niet loskoppelen van een SWOT-analyse. In onze aanpak maken we in deze fase zowel de waardebepaling als het infomemorandum op. In het infomemorandum doorgronden we wat het bedrijf succesvol maakt en analyseren we de sterktes en de zwaktes. Na die analyse stellen we een longlist van gegadigden op.”

  • Contactfase

“In de volgende fase kiest de verkoper enkele partijen uit de longlist die hij prioriteit wil geven. Met die partijen nemen we contact op. Als ze interesse hebben, laten we hen een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Daarna krijgen ze het basispakket met het memorandum toegestuurd. Er komt interactie, die tot een bieding kan leiden.”

  • Onderhandelingsfase

“Tijdens deze fase onderhandelen we met de biedende partijen tot we het beste resultaat voor de klant bereiken. We doen dit altijd in samenspraak met de klant die nauw betrokken is bij de onderhandelingsfase. Deze onderhandelingen kunnen uitmonden in een getekende intentieverklaring.”

  • Realisatiefase

Tijdens de realisatiefase zorgen we voor due diligence, maken we de definitieve contracten op en verzorgen we de montage van de operatie. De montage staat voor het geheel van juridische, fiscale en financiële handelingen die nodig zijn voor de overdracht. Het gaat bijvoorbeeld om de oprichting van een holding, de structuur van de eventuele leningen, het opstellen van management- of huurovereenkomsten, enzovoort.”

Proces begeleiden

Bram Verstraeten staat stil bij de persoonlijke aanpak en de expertise van Dealmakers. “Ons team begeleidt klanten doorheen het hele proces. Voor hen is onze gespecialiseerde focus op overnames een meerwaarde:  wij leiden de verkoop in goede banen en stroomlijnen het proces."

"Bij een overname is het emotionele aspect enorm belangrijk. Veel bedrijfsleiders besluiten daarom de overname niet zelf te regelen. Het is voor hen beter om het proces uit te besteden aan experten die een methodiek hebben die al 20 jaar goed werkt.”

Dealmakers is een ervaren partner bij een overname. Bram Verstraeten: “Het is onze taak om uitleg te geven over de markt en duiding te geven over de business, de emotionaliteit en de gevoeligheden. We schatten goed in hoe de structuur van het bedrijf in elkaar zit. Op basis van die gesprekken geven we ook successietechnisch advies. Soms is het beter om met de verkoop te wachten om diverse redenen. Om de beste oplossing te bedenken voor elke klant, werken we vaak samen met fiscalisten, advocaten en andere experten.”

“Overnames tot een goed einde brengen, leer je door het te doen en voeling te hebben met de klant,” besluit Bram Verstraeten. “Wij zijn voor onze klanten een vertrouwenspersoon, want we zijn nauw betrokken bij hun levenswerk. Het is een wisselwerking tussen ons en de klant.”

Overtuigd van de expertise van Dealmakers? Schakel hun experts vandaag nog in om je bij te staan bij de overname van je bedrijf. Neem contact op via de website of stel je vraag via het formulier hieronder.

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials