Zelfstandig vrachtwagenchauffeur

Het stuur in eigen handen. Waar moet je aan denken als je zelfstandig vrachtwagenchauffeur wilt worden?

Achter het stuur kruipen van je eigen vrachtwagen en je eigen baas zijn. Spreekt zelfstandig vrachtwagenchauffeur (of ‘eigen rijder’) worden je aan? Vóór je in een vrachtwagen vol kostbare goederen kilometers kunt gaan vreten, zijn er een aantal dingen die je in orde moet brengen.

Zelfstandig vrachtwagenchauffeur: standaard- en specifieke vestigingsformaliteiten

Om zelfstandig vrachtwagenchauffeur te worden moet je zowel de standaardformaliteiten om zelfstandige te worden (zoals een ondernemingsnummer aanvragen, een eigen zichtrekening openen en een rechtsvorm kiezen) als specifieke formaliteiten voor goederenvervoer vervullen.

Om betaald goederen te vervoeren, moet je namelijk ook de gepaste vergunning hebben. Voor vervoer binnen België heb je een vergunning ‘nationaal vervoer’ nodig. Voor vervoer binnen Europa heb je een vergunning ‘communautair vervoer’ nodig.

Om zo’n vergunning te krijgen moet je voldoen aan 3 voorwaarden. Marc Van Grootel, adviseur preventie en risicobeheer bij TVM Belgium, overloopt ze met ons:

  • Je moet een getuigschrift van vakbekwaamheid als transporteur hebben. Dit krijg je na het volgen van cursussen van het Instituut voor Wegtransport en het slagen voor een examen.
  • Je moet je financiële draagkracht kunnen bewijzen. Je moet een borg van 9.000 euro hebben (dit bedrag geldt voor het eerste voertuig, per bijkomend voertuig is dit 5.000 euro). Die borg kan je zelf voorzien of je kan een bank inschakelen.
  • Je moet een bewijs van goed zedelijk gedrag van maximum 3 maanden oud kunnen voorleggen.

Je moet ook verplicht een BA-verzekering afsluiten (zie verder). En afhankelijk van wat je vervoert (bijvoorbeeld gevaarlijke producten), kunnen er nog andere vereisten gelden.

Van Grootel geeft nog deze tip als je eigen rijder wilt worden: “Ik vind het toch zeker een meerwaarde om je als zelfstandig vrachtwagenchauffeur aan te sluiten bij een transportfederatie. Zij geven juridische bijstand, helpen je bij problemen in het buitenland en houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de sector.” 

Geldig vrachtwagenrijbewijs

Voor het mogen besturen van een vrachtwagen moet je een medisch onderzoek ondergaan en heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Welk rijbewijs je exact nodig hebt, hangt af van de maximaal toegelaten massa (in totaal en die van de aanhangwagen):

  • rijbewijs C1: maximaal toegelaten massa <7.500kg (aanhangwagen: maximaal toegelaten massa = 750kg).
  • rijbewijs C: maximaal toegelaten massa >7.500kg (aanhangwagen: maximaal toegelaten massa = 750kg).
  • rijbewijs CE/CE1: voor een zwaardere aanhangwagen/oplegger: maximaal toegelaten massa >750kg.

Het gaat in alle gevallen om een voertuig ontworpen voor het vervoer van maximum 8 passagiers, bestuurder niet meegerekend.

Code 95

Bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D die professioneel willen vervoeren, moeten naast het gewone rijbewijs ook een attest van vakbekwaamheid (niet te verwarren met het eerder vernoemde getuigschrift van vakbekwaamheid als transporteur) kunnen voorleggen. Dit wordt aangeduid op het rijbewijs met Code 95. Kies je voor een rijopleiding met vakbekwaamheid cat. C/D, dan maakt die basiskwalificatie deel uit van de opleiding.

Voor de verlenging ervan moet de houder om de 5 jaar een nascholing van 35 uur volgen. Hierdoor blijven professionele bestuurders op de hoogte van de veranderende wetgeving en nieuwste voertuigtechnieken en verhoogt de verkeersveiligheid.

En uiteraard: de vrachtwagen

Als zelfstandig vrachtwagenchauffeur is je vrachtwagen natuurlijk je belangrijkste bezit. Een vrachtwagen kan je kopen, (financieel of operationeel) leasen of huren. Welke optie je kiest, hangt af van je beschikbaar budget, het aantal kilometers dat je verwacht te gaan rijden en het soort vervoer dat je gaat doen.   

Verzekeringen: weinig moet (maar laat je goed adviseren)

Er is maar één verzekering verplicht als vervoerder van goederen. Je moet sowieso een BA-verzekering afsluiten.

Daarnaast zijn er verschillende verzekeringen die niet verplicht maar wél handig zijn om af te sluiten.

Van Grootel zegt: “Een omniumverzekering is natuurlijk aan te raden als je een nieuwe vrachtwagen hebt en ook een CMR-verzekering of transportaansprakelijkheidsverzekering wordt vaak genomen. Wat vaak wordt vergeten of waarop wordt bespaard, is het verzekeren van jezélf. Zaken als een hospitalisatieverzekering of een verzekering gewaarborgd inkomen zijn toch geen overbodige luxes als zelfstandig vrachtwagenchauffeur.”

TVM Belgium kan jou als zelfstandig vrachtwagenchauffeur een gespecialiseerd verzekeringspakket voorstellen. Want welke verzekeringen jij al dan niet nodig hebt, hangt af van de risico’s die je persoonlijk en zakelijk loopt. Zo kan jij de baan op met een verzekering die je op het lijf geschreven is.

Denk je eraan om zelfstandig vrachtwagenchauffeur te worden en ben je op zoek naar een gespecialiseerd verzekeraar? TVM Belgium helpt je op weg!

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en TVM Belgium

Meer weten?

TVM Belgium

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • TVM Belgium

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials