Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Anouk Lagae: het Accent op talent

HR

Anouk Lagae staat sinds 2020 aan het hoofd van Accent. Ze legde al een divers en dynamisch professioneel parcours af. Zo werkte ze al voor bedrijven als Unilever en Coca-Cola, waarvoor ze vooral in het buitenland vertoefde. Uiteindelijk kwam ze terug naar België, waar ook haar avontuur bij Accent begon.

Anouk Lagae: een tevreden terugblik op wat was

Anouks wereldreis startte in Kortrijk. “Hoewel ik van thuis uit werd gemotiveerd om mijn eigen weg te gaan én ik dat ook altijd heb gedaan, ben ik toch echt een kind van mijn opvoeding,” begint Anouk Lagae. “Dankzij een sterke, stimulerende papa en een zachte, zorgende mama leerde ik dat uiteenlopende karakters wél verwante zielen kunnen zijn. Zelf verenig ik die duale dynamiek: ik probeer een bedreven ondernemer en een gedreven mens te zijn.”

Ze startte haar carrière bij Unilever en maakte daarna de overstap naar The Coca-Cola Company. “Ik mocht mijn steentje bijdragen aan de magische metamorfose van Coca-Cola Light. Twee jaar werden er elf, waarvan acht in het buitenland. Mijn man had zelf buitenlandse beroepsbezigheden.”

The Duvel wears Prada: terug naar België

Anouk Lagae: “Omdat we niet naast maar met elkaar wilden leven en zin én gezin een centralere plaats wilden geven, wendden we de steven richting België. We wilden de kinderen een Vlaamse verankering geven en ik wilde aan de slag bij een Belgisch bedrijf met een familiaal fundament.”

Bij Moortgat klopte het hele plaatje. Als eerste vrouw in het directiecomité in vier generaties mocht ze bijna acht jaar lang meeschrijven aan een verhaal waarin magie een centrale rol speelt. “Moortgat is een echt en hecht familiebedrijf, maar die medaille had voor mij maar één keerzijde: binnen het familiebedrijf kon ik op een bepaald moment alleen nog groeien in het buitenland. Aangezien dat niet te verzoenen was met mijn persoonlijke plannen, scheidden onze wegen in alle liefde en respect.”

De betoverende blend van Accent

Tijd voor een nieuw hoofdstuk in Anouks verhaal. “Ik wilde sowieso aan de slag voor een Belgisch bedrijf waar volume-matig groeien het moest afleggen tegen mensen laten groeien.”

In een beklijvende babbel wist Conny Vandendriesscheme Anouk ervan te overtuigen dat ze een ‘Accenter’ pur sang is. “Door te stellen dat ze met Accent niet de grootste maar de beste wil zijn, nam ze me de woorden haast letterlijk uit de mond.”

Sinds 1 oktober leidt Anouk een uit de kluiten gewassen uitzendkantoor, dat met meer dan 1000 medewerkers zijn beste beentje voorzet om een 18.000 tal mensen per dag aan waardevol werk met werkplezier te zetten.

Anouk Lagae: “Als het leven te kort is om slechte wijn te drinken, is het zeker te kort om ongelukkig te zijn in je job. Nochtans is dat de rauwe realiteit voor 1 Belg op 3, omdat ze losgekoppeld zijn van hun potentieel. Hét talent van Accent is net het herkennen en erkennen van intrinsieke interesses en verborgen vaardigheden in iedere mens. Als CEO vervul ik die krachtige corebusiness voor ‘mijn mensen’ en probeer ik er met menselijk maatwerk voor te zorgen dat iedereen op de juiste plaats zit. Ik kan trouwens bouwen op een fantastisch fundament: Accent werd meer dan 15 keer verkozen tot 'Great Place To Work'. In 2020 sleepten we bij de Employee Engagement Awards zelfs de Gold Award en de Millennial Award in de wacht.”


Een surfer of life met een positieve drive

Zowel persoonlijk als professioneel kijkt Anouk Lagae hoop- en verwachtingsvol naar de toekomst. Uiteraard was ze niet blind voor de toekomstige tsunami van de coronapandemie, maar ze raadt iedereen in haar organisatie aan om te leren surfen in plaats van tevergeefse tsunamicontrole.

“We zitten niet in een tijdperk van verandering, we staan aan de vooravond van een verandering van tijdperk. Voor Accent was de impact initieel groot: kmo’s ageren en reageren heel snel en door uitzendkrachten op non-actief te zetten, konden ze gelukkig snel hun kostenstructuur beperken. Ook wij stuurden snel en soepel bij, zetten nog meer in op digitale innovatie en zullen ongetwijfeld sterker uit de ‘crisis’ komen.” 

Lees het volledige artikel in KMOinsider.

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials