Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Solleasyteer: job-busje komt zo

HR

De vraag die vandaag vaak op managementmeetings opduikt, luidt: hoe vullen we onze vacatures in? Het lijkt erop dat werknemers niet langer solliciteren bij werkgevers, maar omgekeerd. Onder de noemer ‘Solleasyteer’ trekt een Limburgs communicatiebureau met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens in het busje een sollicitatiegesprek te voeren.

“95% van de Limburgse kmo’s heeft geen enorme HR-dienst of stevig rekruteringsbudget en moet het hebben van creatieve oplossingen”, zegt Aline Ghys van Idearté.

Van cafédate tot workation

“Wij injecteren creativiteit in elke fase van ons HR-traject. Zo nodigden we al sollicitanten uit voor een cafédate met tapas, gaven we klanten de kans om kandidaten mee te beoordelen en organiseerden we een zogenaamde ‘workation’ waarbij het team gedurende enkele dagen naar het buitenland trok, om er overdag te werken en ’s avonds van het leven te genieten.

“Voor Solleasyteer stelden we ons de vraag hoe we de drempel konden verlagen om te solliciteren”, vervolgt Aline. “Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we met een luxe-busje naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep.”

Andere kmo’s inspireren

“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere kmo’s in Limburg. Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als kmo nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken”, vertelt mede-zaakvoerder Bert Stas van Idearté dat binnenkort de kaap van de 20 medewerkers rondt.

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials