Versie 3 B-Close.gif

Catrien Scheers is Maritieme Persoonlijkheid van het Jaar

Logistiek

De maritieme wereld wordt vooral geleid door mannen. Toch is het dit keer een vrouw die met de titel van Maritieme Persoonlijkheid van het Jaar 2021 naar huis gaat: Catrien Scheers (53), topvrouw van Fast Lines Belgium. De trofee bestaat al vijftig jaar, maar toch is het pas de derde keer dat een vrouw deze onderscheiding krijgt. Eerder viel deze eer te beurt aan Eliane Achten (Scheepsagentuur) en Karine Huts (Katoen Natie).

Het familiebedrijf van Catrien Scheers

Fast Lines Belgium is een familiebedrijf, opgestart door Herman Scheers en echtgenote Simonne Vervoort. Zij richtten het bedrijf op in 1991.

Catrien Scheers: “Ze zijn helaas te vroeg gestorven en ik heb de leiding van het bedrijf overgenomen in 2003. Om mijn team te versterken trok ik een externe manager aan die uiteindelijk mijn echtgenoot werd: Yvan Vlaminckx. We vullen elkaar prima aan.”

Vandaag werken er 150 mensen voor het bedrijf en hebben ze vestigingen in eigen land, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen. De focus is vandaag ook gericht op duurzaamheid. “Hoe kunnen we ons beschermen tegen de gevaren die ongetwijfeld op onze maatschappij afkomen? Hoe kunnen we nog meer het accent op duurzaamheid leggen? Dat zijn vragen die ons bezighouden,” zegt Catrien.

Ondanks de enorme groei die het bedrijf onder leiding van Catrien Scheers heeft gekend, bleef het familiale karakter behouden. Haar ouders noemden de eerste schepen naar hun kinderen: Fast Ann, Fast Catrien en Fast Philip. Die lijn trekt Catrien vandaag verder met Fast Jef en Fast Sam.

Klein maar dapper

“Ik wil het familiale karakter van ons bedrijf zeker behouden. Familiebedrijven focussen meer op mensen. Je ijvert voor duurzame menselijke relaties. Je kijkt ook op een andere manier naar klanten, want je wil dat die tevreden zijn met wat je voor hen doet,” vertelt Catrien Scheers.

Zo bouwden ze speciaal voor een klant in Polen  een bulkterminal. Op de schepen werken ze met hun eigen crew. “We zorgen er altijd voor dat mensen die voor ons werken en die vaak lang van huis zijn, met respect behandeld worden. We zijn verplicht transporten zo optimaal en duurzaam mogelijk te benaderen. De vele uitdagingen die nu op ons afkomen, dwingen ons om een stap verder te gaan en om slimmer in plaats van harder te werken. We zijn klein maar dapper.”

Een voordeel van klein zijn, is dat je wendbaarder bent. Zo is Fast Lines Belgium uitgegroeid van scheepsmakelaar naar totaallogistieker.

Ondanks de gedrevenheid van Catrien Scheers en het vertrouwen dat ze aan medewerkers geeft, moet ze af en toe toch ook optornen tegen tegenslagen. Zo moest ze een vestiging in Ierland vorig jaar failliet laten gaan, nadat die door een vertrouwenspersoon opgelicht werd.

Focus op duurzaamheid

De daadkracht en het doorzettingsvermogen van Catrien Scheers hebben er alleszins voor gezorgd dat Fast Lines Belgium een begrip geworden is in de kustvaart en shortsea.

“De onderscheiding Maritieme Persoonlijkheid van het Jaar heeft mij zeer getroffen,” vertelt Catrien. “Eerst begreep ik het niet. Wat heb ik speciaal gedaan om deze onderscheiding te krijgen?” Maar hoe meer mensen haar feliciteerden, hoe trotser ze werd en hoe meer zin ze kreeg om op de ingeslagen weg verder te gaan. “Ik droom van een duurzame economie, gebaseerd op de ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Daarom ligt mijn focus voor 2022 op de geestelijke gezondheid van de mensen rondom mij.”

Rond het thema van duurzaamheid heeft Catrien Scheers onlangs een TED-talk gegeven die massaal gevolgd werd door de sector en politici die bekommerd zijn om deze sector.

“Ik moet dan altijd aan mijn vader denken. Hij zei voortdurend dat alles begint met een droom. Hij heeft Fast Lines Belgium opgestart omdat het zijn droom was te investeren in Polen. Dat was in die tijd bijzonder visionair, maar hij moest hemel en aarde bewegen om zijn droom waar te maken, want zijn toenmalige partner en de banken verklaarden hem gek. Mijn droom is dat er een universeel SDG-productielabel zou komen.’

Lees het volledige artikel in KMOinsider.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials