BCLOSE_Leaderboard.gif

To stock or not to stock? Tips en uitdagingen rond voorraadbeheer in retail

Als uitbater van een winkel heb je geen oneindige opslagruimte. Zelfs niet als je een webshop hebt. Het is dus een hele kunst om te bepalen welke producten je op voorraad neemt, zeker als je zowel een fysieke als een virtuele winkel uitbaat. “Om sneller beslissingen te maken en flexibeler om te gaan met je voorraad, is het belangrijk om inzicht te hebben”, weet Wim Van Loo van Slimstock. Hij bespreekt een aantal uitdagingen waarmee elke retailer zich geconfronteerd ziet en reikt nuttige tips aan.

Welke producten neem ik in voorraad?

Deze vraag vat eigenlijk heel de problematiek rond stocks samen. Niet elk product verkoop je op elk moment van het jaar. Als retailer wil je ook mee blijven met de nieuwste trends. Wim: “Je voorraden optimaliseer je op basis van je forecasting. Aan de hand van je vroegere verkoopcijfers kun je bepalen welke producten je in de komende 12 of 24 maanden moet bestellen en op welk ogenblik. Daarnaast moet je rekening houden met trends en de levenscyclus van een product. Producten kunnen nieuw zijn, waardoor de vraag stijgt. Op dat moment moet je dus op tijd een voorraad hebben. Eens het product populair is, zul je het continu op stock willen hebben. Wanneer de trend over is, daalt de vraag weer en verkleint je voorraad systematisch, om uiteindelijk te verdwijnen.”

De stock van je webshop

Voor online winkels ziet Wim hier een specifieke uitdaging: “Webshops hebben in principe een oneindig assortiment dat altijd maar groter wordt. Als eigenaar van een webshop moet je dus een zeer belangrijke keuze maken. Sommige producten neem je op stock. Dat geldt zeker voor de artikels die je webshop echt in de kijker zetten. Andere producten kun je extern bestellen wanneer er een aanvraag binnenkomt. Het is trouwens een mythe dat je altijd de volgende dag moet leveren. Zeker in B2B zijn klanten bereid te wachten. Je kunt er ook creatief mee omspringen, door bijvoorbeeld te werken met verschillende prijsklassen afhankelijk van de levertermijn.”

Het virtueel oneindige assortiment zorgt voor een bijkomende uitdaging, volgens Wim. “Zeer grote assortimenten leiden vaak tot kannibalisatie. In een webshop heb je altijd wel een product in de kijker, speciale acties, combideals … Dat zorgt ervoor dat één product een enorme boost krijgt, terwijl het soortgelijke artikel ernaast plots minder verkoopt. Het aandachtspunt hier is dat je niet alleen een voorraad moet bepalen op basis van je forecast, maar ook een buffervoorraad moet voorzien. Met die veiligheidsvoorraad vang je plotse pieken op. Zo’n voorraad kost uiteraard geld, dus het moet een weloverwogen beslissing zijn.”

Webshops hebben een oneindig assortiment dat altijd maar groeit. Dat zorgt voor specifieke uitdagingen.

De grillige vraag in e-commerce

“In e-commerce is de vraag grilliger dan in fysieke winkels. In een echte winkel heb je als uitbater nog zicht op welke producten goed lopen, maar dat is volledig anders in online retail. Zeker als je een divers klantenpubliek hebt. Sommige producten doen het af en toe bijzonder goed en vallen vervolgens helemaal stil. Die grillige vraag komt volgens mij omdat de concurrentie online veel directer is. Klanten kunnen meteen prijzen vergelijken bij verschillende aanbieders.”

Het unieke potentieel van omnichannel retail

Omnichannel verkopen betekent dat je zowel fysiek als online verkoopt. Voor veel mensen lijkt dat nog complexer dan alleen een echte winkel of een webshop uitbaten, maar Wim ziet net unieke kansen. “Als omnichannel retailer kun je je verkoop makkelijk sturen via het web. Wanneer je merkt dat een bepaald product het in de winkels niet goed doet, kun je het in de markt zetten met speciale acties op je webshop. In dat geval is het niet nodig die artikels in je winkels te stockeren, maar plaats je de voorraad in je distributiecentrum. Om zulke beslissingen te nemen, is het uiteraard belangrijk om inzicht te hebben in je assortiment en in je voorraden.”

To stock or not to stock? Slim4 geeft antwoorden

De aandachtige lezer merkt het al: een slim voorraadbeheer begint bij inzicht in je assortiment en je voorraden. Gewapend met dat inzicht kun je de juiste strategische keuzes maken. “Het doel is om je klanten de juiste service te bieden op een budgetvriendelijke manier, want voorraad kost geld”, laat Wim optekenen. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Als expert in voorraadbeheer ontwikkelde Slimstock de applicatie Slim4. Dat is een tool voor forecasting, voorraadbeheer en demand planning die op je ERP draait. Aan de hand van algoritmes maakt de tool forecasts en bepaalt hij mee je assortiment. De tool helpt je ook optimale buffervoorraden aanleggen. Slim4 kan zelfs automatisch bestellingen plaatsen. Als gebruiker behoud je wel steeds de mogelijkheid om met uitzonderingsregels te werken. Zo speel je in op plotse pieken en dalen, of het feit dat een bepaald artikel meer verkoopt in het ene land dan het andere. “Met Slim4 beheer je je voorraden optimaal. Zo heb je het juiste product op het juiste moment op de juiste plaats”, besluit Wim.

Wil je steeds de optimale voorraad in je zaak hebben en je klanten de beste service bieden? Alles begint met een goed gesprek met de specialisten van Slimstock! Neem meteen contact op via het formulier hieronder.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Slimstock

Meer weten?

Logo Slimstock

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Slimstock

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials