Leaderboard BB.gif
Code41 horloges

Zwitserse startup brengt disruptie in de sector van mechanische kwaliteitshorloges

Business & Lifestyle

De Zwitserse horloge-industrie werd in de voorbije maanden compleet op zijn kop gezet. Een kleine lokale startup Code41 veroorzaakte een kleine revolutie in de wereld van de traditionele uurwerkmakers.

Opschudding in horlogeland

Code41 heeft als het ware een buzz gecreëerd in de internationale pers. Code41 is geen merk in de traditionele zin van het woord; het is eerder een gemeenschapsproject. Het doel is om enthousiastelingen, ‘leden’, te verzamelen rond een horlogeproject om dit te realiseren. In dit proces zijn de leden de projectmakers.
Code41 wil kwalitatief hoogstaande mechanische horloges aanbieden tegen een eerlijke prijs. Betekent dit dan dat de gereputeerde uurwerken van Zwitserse makelij onterecht hoge prijzen hanteren? Of zijn de mechanische uurwerken van Code41 van een mindere kwaliteit?

Wie zijn de initiatiefnemers?

Code41 is het project van de kleine designstudio van horloges, Cosanova. Opgericht in 2005 door ontwerper Claudio D'Amore, is de studio gevestigd in het hart van de Zwitserse horlogemakerij, in Lausanne, niet ver van Genève. In iets meer dan 11 jaar tijd heeft Cosanova met ongeveer veertig horlogemerken, zoals Tag Heuer, Parmigiani, Montblanc, Oris, Eberhard en zelfs Hautlence samengewerkt.

In maart 2016 lanceerde Cosanova het GOLDGENA-PROJECT waarmee het de geheimen van de Zwitserse horlogemakers ‘Swiss Made’ onthulde. Dit project heeft zowel vrienden als vijanden gemaakt, want de sector was met deze openbaarmaking niet overdeeld gelukkig.

Dit alles heeft geleid tot de oprichting van Code41. Eind 2016 namen 889 "stichtende leden" deel aan het avontuur door het eerste project te financieren via een crowdfunding-campagne op Kickstarter.

Als een ‘gemeenschapsmerk’, streeft Code41 naar het creëren van aantrekkelijke mechanische horloges tegen redelijke prijzen, via een beleid van volledige transparantie over oorsprong, kosten en ontwikkeling.

Disruptief businessmodel

Code41 werkt niet met de traditionele distributienetwerken en voert een beleid van complete transparantie over de prijzen en oorsprong van zijn horloges. Vanaf het moment dat de website van Code41 gelanceerd werd, meldden zich een groot aantal geïnteresseerden als lid van de community om dit gewaagde project te steunen.

Directe online distributie

Horlogemerken verkopen hun kwaliteitsproducten via winkels, warenhuizen en outlets. Op hun beurt verkopen zij deze horloges met een gemiddelde winstmarge van 40%. De Zwitserse startup heeft ervoor gekozen om zijn horloges direct en online aan zijn leden te verkopen. Omdat er geen tussenpersonen, distributeurs of retailers tussen zitten, kan de startup lagere prijzen hanteren.

Transparantie over prijs en oorsprong

Weinig consumenten weten het, maar de prijzen van veel traditionele luxehorloges kunnen wel 50 keer hun eigenlijke productiekosten bedragen. Consumenten worden hierover grotendeels in het duister gehouden. Naast het hele distributieapparaat zijn het intellectuele eigendomsrecht, branding, marketing, verpakking, etc de grootste kostenfactoren in de prijszetting.

Code41 biedt de aangesloten leden een betaalbaar alternatief en hanteert een volledig transparant prijsbeleid. Kopers kennen de precieze productiekosten van het horloge, de oorsprong van elk onderdeel en de winstmarge die door Code41 aan de verkoopprijs is toegevoegd.

Lees ook

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials