Succesvolle direct marketing

Tips voor een succesvolle direct mail

Direct Marketing

Zo verhoog je de respons op je gepersonaliseerde reclame

Is het niet zo dat je het in de digitale tijden van vandaag leuk vindt om gewone post te krijgen? De kans dat je een brief met een reclameboodschap opent, is veel groter dan dat je een e-mail gaat lezen. Met een direct mail kan je ook een gadget of iets tastbaars sturen. Reken maar dat mensen de envelop zullen openen wanneer ze voelen dat er iets extra’s inzit. Met onderstaande tips behaal je een maximale respons op je postreclame.

Tip 1: Baken je doelgroep af

Definieer goed wie je doelgroep is en pas je taalgebruik hieraan aan. Voor je aan de slag gaat, zorg je er best voor dat je database volledig in orde en ontdubbeld is.

Tip 2: Respons meten

Een voordeel van een direct mail is dat je de resultaten heel goed kan meten. Je weet precies hoeveel exemplaren je verstuurd hebt en wat daar de respons op is. Hoe je de respons kan meten? Met een actiecode bijvoorbeeld, of met een aparte website, een speciaal telefoonnummer of een speciaal e-mailadres.

Tip 3: Zorg voor een reminder

Herhaling is belangrijk bij een direct mail. Stuur een tweetal weken na je eerste mailing een tweede. Je kan je reminder ook digitaal versturen. En waarom zou je geen twee keer aan je postreclame herinneren? Digitaal kan je ook voorafgaandelijk een teaser e-mail sturen. Een goede teaser creëert een verwachting. Koppel eventueel een beloning aan reactie (en niet aan sales). Een QR-code op je direct mail leidt de ontvanger makkelijk naar je website.

Tip 4: Besteed aandacht aan lay-out en inhoud

Zorg voor een creatieve of vernieuwende lay-out, foto’s die spreken, en niet teveel tekst. Grote stukken tekst worden niet gelezen. Durf out of the box te denken en ga eens voor een opvallende vorm in plaats van de standaard omslag.

Tip 5: Neem een expert onder de arm

Een direct mail sturen vraagt tijd, organisatie en kennis. Een direct marketing specialist kan je begeleiden zodat je zelf kan blijven focussen op je corebusiness.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven