Leaderboard BB.gif

Dirk Cassiers, een ondernemer waar muziek in zit

Marketing & Sales

Dirk Cassiers’ biografie is meer dan boeiend. Zijn parcours is geen rechte lijn, wel een creatieve curve. Dirks gezin vormt het ankerpunt op zijn pad. Musiceren, marketing en communicatie zijn dé andere ‘blijvers’ die voor de balans zorgen. (auteur: Frank Van Hoof)

Fake it till you make it

Ondanks de digitale dialoog, was Dirks energie haast tastbaar. Ontdek het verhaal van deze leergierige ondernemer: “Muziek is een levenslange liefde met een prominente plaats in mijn bestaan. Die muzikale microbe is altijd een uitlaatklep geweest én een tegengewicht voor andere activiteiten. Op mijn 21 had ik door dat ik ‘mijn eigen baas’ wilde zijn. Vier jaar later startte ik een marketing- en communicatiebureau. Mijn antwoord op elke uitdaging was steeds ‘Yes, I can’” Na het beklinken van een deal volgden echter vaak klamme handjes. De ‘ja’ op de vraag of hij iets kan realiseren wordt immers gevolgd door de paniek over hoe hij dat gaat klaarspelen. Om het daarna uiteraard wél te doen.

Een ongeremde ondernemer: met vallen en opstaan

“CreAdvice was een schot in de roos: een bescheiden bureau werd een sterke communicatiemachine. Door onze klanten succesvol in de markt te zetten bleven we zelf niet onder de radar.”

Zo kwamen ze in het vizier van Duval Guillaume, die CreAdvice overnam en omvormde tot Duval Guillaume Dialogue. “Voor mij dé kans om iets anders te proberen en iets nieuws te leren.”

“Het begon allemaal met een animatie-avontuur: we hadden een deal met VTM en met uitgeverijen… Tot één van de aandeelhouders afhaakte.” Ook de uitstap naar de retail die hij en zijn vrouw maakten, werd geen voltreffer. Derde keer, goede keer? Helaas! Zonzoo, dat inzette op gsm-recyclage, was ook geen succes. “Wat met gsm’s niet lukte, ging bij mezelf gelukkig vlotter: ik ‘recycleerde’ mezelf en optimaliseerde mijn recept door een communicatiebureau te starten en dat met behulp van een passionele ploeg te laten groeien.”

In Stijn Gansemans vond hij de perfecte partner. Samen richtten ze Dallas op met focus op het maken van beklijvende brand soaps. Dankzij een mix van creativiteit en technologie groeiden het klantenbestand, het team én de aandacht van grote spelers. Dat resulteerde in de verkoop aan Cronos. “De stap naar een technologische topper voelt ‘juist’, aangezien Dallas creativiteit koppelt aan performance marketing en andere technologische tools.”

Succesvolle marketing: een lp vol greatest hits

Dallas werkt vooral voor grote bedrijven. Maar ook kmo’s hebben voldoende stof voor branded soaps en zijn gebaat bij een duurzame marketingstrategie. “Veel kmo’s zien marketing als een kost, niet als investering. Ze beschouwen een bureau als een leverancier van losse diensten. In marketing gaat ‘wat je zelf doet, doe je beter’ niet op. Het is geen overbodige luxe om als kmo te kiezen voor externe expertise.”

“In marketing gaat ‘wat je zelf doet, doe je beter’ niet op. Het is geen overbodige luxe om als kmo te kiezen voor externe expertise.”

Muziek als ‘toonaangevend’ tijdverdrijf

Dirk weet nog niet wat de toekomst zal brengen. Hij is zeker niet van plan om op muzikaal vlak een toontje lager te zingen. “Ik hoop dat ik binnenkort weer én meer op een podium kan staan.” Zijn ‘zangcarrière’ begon op plaatselijke Chirofeesten met zijn broer Jo. Met Orphan hadden ze enkele Belgische successen en stonden ze op de drempel van een internationale doorbraak. In Hollywood traden ze op in The Royal Academy met muzikanten van onder andere Tina Turner.

“Drie nummers van ons album ‘September Rain’ werden opgenomen in de soundtrack van de film ‘Friends and Lovers’. Als Soulbob tekende ik onder meer voor ‘Heaven can Wait’, de titelsong van het derde seizoen van Flikken. Mijn deelname aan de allereerste ‘The Voice van Vlaanderen’ gaf mijn muzikale parcours een boosterprik: in Team Koen schopte ik het tot bij de laatste drie.”

Guillaume Van der Stighelen lag aan de basis van de Grungblavers waarmee ze de zaal steeds in lichterlaaie zetten. “In 2018 bracht ik onder de naam Cass ook een soloplaat uit. Dankzij streaming wordt mijn muziek vooral geluisterd in Rusland, Turkije en Spanje. Hoog tijd om ook België te veroveren!”

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials