Leaderboard BB.gif

Postmailing, heeft het nog belang?

Marketing & Sales

Het druist wat in tegen de tijdsgeest, maar de mailing per post is terug van (bijna) weggeweest. Digitale nieuwsbrieven uitsturen heeft zo zijn voordelen, maar ook de klassieke brieven zijn nog steeds in. We vergelijken beide en geven tips voor geslaagde brievenpost.

Digitale mailings in, postmailing out?

Digitale nieuwsbrieven: dé manier om snel veel prospects of klanten te bereiken, zonder daarbij het marketingbudget onder druk te zetten. Hoewel het tal van praktische voordelen biedt, schuilt er een keerzijde aan de medaille. Omdat we tegenwoordig zoveel mails ontvangen, verdwijnen heel wat newsletters ongelezen in de prullenmand.

Postmailing, terug van (bijna) weggeweest?

Waar digitale mailings de klassieke postmailings bijna van het toneel hebben verdrongen, worden mailings per brief plots weer interessant. Een tastbare brief in de brievenbus wordt haast altijd geopend.

Misschien is dat te verklaren omdat er meer tijd nodig is om de brievenbus en correspondentie zelf te openen, dan om een mailtje weg te klikken.

Bij een mailing per post lijkt de boodschap ‘belangrijker’ en dat verhoogt de kans op een reactie van de ontvanger aanzienlijk.

Postmailings en digitale mailings vergeleken

Digitale mailings verzenden

  • snelle doorlooptijd
  • goedkoop massacommunicatiemiddel
  • duidelijk meetbaar en toewijsbaar effect
  • rechtstreekse linken naar website mogelijk
  • onmiddellijke weergave van het aantal clicks, open
  • snelle melding bij foutieve adressen

Postmailing versturen

  • meeste brieven worden effectief geopend
  • vaak slingeren brieven nog even rond in het zicht
  • mogelijkheid om boodschap te verpakken in tastbare vorm
  • meestal onbewust waargenomen als ‘belangrijke informatie’
  • posttarieven aanzienlijk gedaald en degressief bij grotere aantallen

Tips voor een geslaagde postmailing

  1. Maak een duidelijke structuur
  2. Kies geruststellende woorden
  3. Dit moet allemaal ín de envelop

Maak een duidelijke structuur

Een onbekende prospect moet onmiddellijk het grote voordeel van je product of dienst kennen. Bouw de structuur van je postmailing dus ook zo op. Stel bv. een probleem voor, stel de bestemmeling gerust, waarna je jezelf kort voorstelt en je je aanbod gedetailleerd uit de doeken doet. Onderteken de brief met een telefoonnummer, adres en website.

Kies geruststellende woorden

Zorg ervoor dat de stijl van je brief direct is. Duid de afzender aan met ‘ik’ en de bestemmeling met ‘u’. Kies voor geruststellende woorden zoals ‘zuinig’, ‘performant’ en ‘getest’. Schrik de bestemmeling niet af met woorden zoals ‘niet zonder risico’.

Dit moet allemaal ín de envelop

Naast de begeleidende brief, steek je ook een folder, een blad waarop het aanbod wordt uitgelegd en een antwoordenvelop, in de envelop. Door het totale gewicht zo laag mogelijk te houden, kan je de portokosten verminderen.

Tip: enveloppen mét venster worden vaker geopend dan enveloppen zónder venster.

Tip: is je logo niet zo bekend? Dan zet je het beter niet op je envelop.

Lees ook:

Huis-aan-huisreclame stimuleert de lokale economie

Het economisch gewicht van ongeadresseerd drukwerk in kaart gebracht

Ook in digitale tijden blijft print reclame onmisbaar

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials