Leaderboard BB.gif

Wat kan de cultuursector voor het bedrijfsleven betekenen?

Marketing & Sales

Die vraag stellen we aan creatieve duizendpoot en ondernemer Erik Goossens. Met BOXS zet hij cultuur in voor marketing- en communicatiestrategieën van bedrijven. In de kantoren van BOXS te ‘s Gravenwezel hebben we een boeiend gesprek met deze bruggenbouwer. (auteur: Edith Vervliet)

BOXS verbindt bedrijfsleven en cultuur met elkaar

Erik Goossens kan je niet in één doosje stoppen, tenzij in BOXS... Dat is de naam van het bedrijf dat hij in 2008 oprichtte en waarin hij zijn ervaring en kennis samenbrengt. Het ondernemerschap zit hem duidelijk in het bloed.

“Van thuis uit, door mijn ouders, heb ik het harde werken van zelfstandigen ervaren. Door mijn interesses en studies leerde ik de cultuurwereld kennen. Zo kwam ik tot de vaststelling dat al die verschillende werelden ‘de echte wereld’ vormen. Met BOXS proberen we een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en cultuur”, steekt Erik van wal. “In de perceptie van beide werelden bestaan er misverstanden over mekaar. Het bedrijfsleven kijkt op naar, of soms ook neer op ‘de subsidieopslorpende’ cultuursector. En de cultuursector kijkt op naar, of soms ook neer op de ‘cultuurbarbaren’ en ‘het grote geld’ van de bedrijfswereld. BOXS laat de zakenwereld proeven van de culturele en creatieve wereld en andersom. We geven beide werelden inzichten zodat ze respect krijgen voor elkaar. Iedereen kan op een of andere manier creatief zijn in communicatie, productlancering, HR, ... Maar mensen uit de culturele en creatieve industrie kunnen waarde toevoegen omdat ze meestal een concept of project beter kunnen inschatten op haalbaarheid, uitvoeringsgraad, originaliteit, impact,... Als acteur en tekstschrijver ben ik ook gewend met harde deadlines om te gaan. Bovendien zullen we er alles aan doen om met een beperkt budget maximum resultaat te behalen. Met BOXS geven we onze klanten inzichten in creatieve processen en reiken we ideeën aan waar continuïteit inzit.” 

Magie creëren door cultuur in te zetten voor marketing en communicatie

Erik Goossens: “BOXS is in de eerste plaats een atypisch creatief marketing- en eventkantoor. We bieden bedrijven marketing- en communicatieoplossingen aan. Het bijzondere dat ons onderscheidt van andere bureaus, is dat we dit steeds doen door cultuur in te zetten.”
We moeten Erik gelijk geven wanneer hij stelt dat bedrijven het steeds moeilijker hebben om hun DNA op de juiste manier aan de buitenwereld over te brengen.
“We leven nu eenmaal in een wereld die nood heeft aan goede verhalen en sterke beelden. Met BOXS creëren we diepgang. Onze inspiratie voor storytelling halen we uit het cultuurdenken. De cross-over tussen het cultureel gedachtegoed en de no-nonsense business mentaliteit doet ons als een vis in het water voelen.” 

Het BOXS-team zoekt en werkt de gepaste match uit voor kmo’s

Erik kan rekenen op een team van vijf jonge getalenteerde dames, en tal van freelancers, om creatieve concepten en campagnes uit te werken, zowel regionaal, nationaal en internationaal.
Erik Goossens: “Van merkcreatie, concept-, logo- en huisstijlontwikkeling, tot het bedenken en opzetten van campagnes. Ook content creëren: video’s, reclamespots, 2D- en 3D-animatie. We doen hetzelfde als een marketingbureau voor offline en online marketing, maar steeds met de cultuurinsteek. Niet te gek of soms juist wel. In elk geval een oplossing op maat die volledig past bij het DNA van het bedrijf in kwestie, want de klant verwacht nu eenmaal – en terecht – return.”
Op de website van BOXS vinden we enkele voorbeelden van opvallende campagnes en promovideo’s, zoals voor nagellak Nails by JM en voetballer Axelwitsel28.com .
Ook het organiseren van personeelsfeesten, bedrijfsvoorstellingen, beurzen en fabelachtige business events en incentive trips in binnen- en buitenland, maakt deel uit van het BOXS-dienstenpakket.

JukeBOXS en Plug & Play

“JukeBOXS is ons boeking & management agency. Hiervoor werken we samen met het boekingskantoor Well Well Well van Anne-Mie Vandeputte dat eveneens artiesten begeleidt en optredens boekt. Met Plug & Play verzorgen we streamings en hybride events van A tot Z. De afgelopen drie jaar door corona hebben we voor de overheid en grote bedrijven complexe live streamings gedaan om een groot en divers publiek te bereiken. We ontfermen ons over alle aspecten, van simultaanvertalingen, over break out rooms, tot content en de volledige IT erachter.”

Carte blanche krijgen is de mooiste opdracht

Voor Erik is het belangrijk dat hij een click heeft met het bedrijf, dat hij begrijpt waar de klant naar toe wil. Daarom gaat hij altijd het gesprek aan met de CEO of eigenaar van het bedrijf.
“Zonder de exacte input van de klant, kan BOXS niet de gepaste output leveren. Wie zijn wij om te bepalen wat kwalitatief goed is en wat niet? Popmuziek is daarom niet minderwaardig dan klassieke muziek. We moeten rekening houden met verschillende cultuurvormen en genres. Onze voorstellen moeten in lijn zijn met het DNA van het bedrijf en de verwachtingen van onze opdrachtgever, met respect voor zijn timing en budget. Onze samenwerking berust op wederzijds vertrouwen. Dat is een absolute voorwaarde om bedrijven compleet te ontzorgen op marketing en communicatie vlak”, beklemtoont Erik.   

Voor wie Erik Goossens niet zou kennen...

Als jongste van 5 kinderen groeide Erik Goossens op tussen de rekken in de supermarkt van zijn ouders. Al snel was duidelijk dat zijn interesses naar andere ‘zaken’ uitgingen. Muziek, film en theater zijn de rode draad in zijn leven. Na een opleiding in Jazz studio Hallewyn studeerde hij kleinkunst aan Studio Herman Teirlinck. In 1989 begon zijn acteercarrière in het Koninklijk Jeugdtheater. Veelzijdig als Erik is, vult hij naast acteren nog verschillende ‘rollen’ in: artiest/singer-song writer, regisseur, producer tot producent. 

In zijn jonge jaren was hij de zanger van Leopold 3. Na zijn soloalbum ‘De naakte waarheid’ heeft hij lange tijd geen muziek meer kunnen schrijven. Tot hij in 2022, twee singels uitbracht 'Dit is Anders' en 'Ooit Genoeg', en begin januari zijn nieuwste singel 'Ik blijf'. Erik staat ook nog regelmatig op het podium met zijn coverband 'De Wednesday Night Jams band'.  

Al 10 jaar is Erik manager van De Grungblavers, de groep van 14 bekende Antwerpenaren waarmee hij samen evergreens in het ‘Aantwaarps’ zingt. Drie cd’s en een 100-tal concerten in onder andere de Elisabethzaal, De Lotto Arena en de Antwerpse Opera zijn enkele hoogtepunten. 

Eriks rijkgevulde carrière als theaterproducent begon in 2000 met ‘Mn zkt vr’ in regie van Stijn Coninx. Later volgden o.m. 'Je Veux L'Amour', 'Blauw' en 'Broers'. In 2010 trad hij toe tot het theatergezelschap De Spelerij om in de shakespearebewerking Othello de rol van Lago te vertolken. Hiermee toerde hij twee jaar in Vlaamse en Nederlandse schouwburgen. In 2021 maakte Erik zijn musicaldebuut als bodyguard in 'The Bodyguard', gebaseerd op de gelijknamige film uit 1992. 

In 2022 speelde hij de hoofdrol als procureur in het theaterstuk Assisen IV - De Sterrenmoord.  In mei van dit jaar stond hij weer op de planken in Theater Elckerlyc voor Assisen V - De Pizzamoord. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn TV- en filmprestaties. De rol van 'Peter' in Familie was Eriks debuut als acteur in de TV-wereld. Nadien volgden verschillende films: Made in Vlaanderen, De Zoete Smaak van Goudlikeur, Moordterras en de langspeelfilm Boerenpsalm. Ook gastrollen in series zoals De Rodenburghs, Zone Stad, Danni Lowinksi, Spoed, Aspe,... en recent in Thuis als de sympathieke slechterik Alexander Cosyns. Voor Vitaya en ATV maakte Erik verschillende reeksen o.m. 'Oog in Oog' en 'De Job Van Je Leven'.
Naast acteren trad Erik eveneens op als host en presentator van programma’s als ‘Super 50’ en ‘Kandit?!’ en ‘1000 Seconden’.

www.erikgoossens.be - www.boxs.be - www.jukeboxs.be - www.plugenplay.be

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials