Design for Environment: Mercedes-Benz spaart hulpbronnen en gebruikt duurzame materialen

Mobiliteit

Met ‘Ambition 2039’ wil Mercedes-Benz tegen 2039 – 11 jaar eerder dan Europa vereist – nieuwe wagens en bestelwagens produceren die in de hele waardeketen en levenscyclus volledig CO2-neutraal zijn. Nu al vindt u duurzaam materiaal uit geüpcycled ongesorteerd huishoudelijk afval van UBQ™ in de serieproductie van de nieuwe Mercedes EQ-modellen. Volgend jaar wil de autofabrikant ook met duurzame lederalternatieven werken en vanaf 2025 wordt in verschillende voertuigmodellen vrijwel volledig CO2-vrij staal toegepast.

Kabelgoten uit huishoudelijk afval

UBQ™ gebruikt Mercedes-Benz concreet voor de kabelgoten van de EQS en EQE. Dat materiaal wordt verkregen door de verwerking van gemengd huishoudelijk afval dat tot nu toe moeilijk te recycleren was, denk aan voedselresten, gemengde kunststoffen, karton en babyluiers. “Andere toepassingen worden momenteel getest, zoals bodemplaten, wielkastbekledingen en motorcompartimentenafdekkingen”, stelt Bastien Van Den Moortel, perswoordvoerder van Mercedes-Benz België - Luxemburg.

Duurzaam en alternatief leder

De Mercedes Vision EQXX bevat al veelbelovende diervrije alternatieven voor leder, gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals poedervormige cactusvezels. Ook via biotechnologische weg werkt de fabrikant aan innovatieve lederalternatieven. Klanten die echt leder wensen, kunnen erop rekenen dat Mercedes-Benz uitsluitend duurzaam geproduceerd en verwerkt leder gebruikt.

Visnetten worden autotapijten

Naast lederlook en microvezel biedt Mercedes vandaag al verschillende hoogwaardige bekledingsstoffen gemaakt van 100% gerecycleerde PET-flessen. De vloerbekleding in de EQS bestaat onder meer uit nylon, afkomstig van gerecycleerde tapijten en visnetten. De portiergrepen zouden binnenkort kunnen gemaakt worden van materiaal, afkomstig van gerecycleerde autobanden en andere kunststoffen die moeilijk te recycleren zijn. Gecombineerd met biomethaan kan van dit afval nieuw materiaal gemaakt worden.

Verder doet Mercedes-Benz volop onderzoek naar schuim deels gebaseerd op CO2 en andere innovatieve materialen. Als onderdeel van Ambition 2039 streeft Mercedes-Benz ook naar het CO2-neutraal maken van de toeleveringsketens van staal en aluminium.

Over elektriciteit en waterstof

“Wat de aandrijving betreft, is de strategische keuze vandaag ‘Electric Only’. Voor elk model dat we uitbrengen, produceren we ook een elektrische variant. De Mercedes EQS heeft een rijbereik van meer dan 700 km en voor de EQE die nu om de markt komt, is dat 660 km. Met zulk rijbereik zijn snelladers alleen nog nodig voor echt grote afstanden zoals tijdens vakanties. Tegen 2030 plannen we het volledig gamma te geëlektrificeerd te hebben”, stelt Bastien Van Den Moortel.

Waterstof voor bestel- en vrachtwagens

“Naar waterstof heeft Mercedes-Benz ook al onderzoek gedaan, maar de evolutie van deze aandrijfvorm is minder spectaculair. Mercedes opteert er momenteel voor om de beschikbare onderzoeksbudgetten vooral te besteden aan waterstof als energiedrager voor bestel- en vrachtvoertuigen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials