Online verkoop van nieuwbouw boomt

Vermogen

Corona of niet, de Belg blijft investeren in vastgoed, en dan vooral in nieuwbouwwoningen en -appartementen. Opvallend: omdat mensen meer tijd hebben, wordt de aankoopbeslissing in sommige gevallen dubbel zo snel genomen. “De afgelopen weken hebben we het aantal digitale verkoopafspraken met bijna 40 procent zien stijgen,” zegt Colin Sewalt, commercieel directeur van projectontwikkelaar Vooruitzicht.

Bouwplannen en renderbeelden online tonen

Projectontwikkelaars hebben de gewoonte om huizen of appartementen te verkopen die nog gebouwd moeten worden. En dus is er van een bezoek of rondleiding ter plekke vaak geen sprake. Colin Sewalt:  “Via digitale tools kunnen we de kandidaat-kopers onze bouwplannen en renderbeelden tonen zoals we het tijdens een fysieke afspraak zouden doen. Het is meer dan ooit het moment om online kandidaat-kopers te bereiken.”

Vastgoed online verkopen

Bij Vooruitzicht merken ze dat ook de verkoop sneller afgehandeld wordt: waar heel dit proces vroeger gemakkelijk vijf weken in beslag nam, handelen ze een doorsnee verkoop vandaag op twee à drie weken af. Dat is dubbel zo snel en ‘nooit gezien’ volgens de ontwikkelaar. Ondanks de economisch onzekere tijden behoudt de Belg dus wel zijn baksteen in de maag, luidt het.

Aangezien verkoopovereenkomsten digitaal kunnen worden ondertekend, is het verkoopproces nu ook grotendeels gedigitaliseerd. Gevolg: de projectontwikkelaars die mee zijn met hun tijd, kunnen blijven doorgaan tijdens deze crisis. Dat ziet ook Olivier Carrette, gedelegeerd bestuurder van UPSI-BVS, de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector: “Deze dagen wordt duidelijk welke projectontwikkelaars ver zijn gevorderd in de digitale revolutie binnen de vastgoedmarkt. Die innovatieve spelers winnen duidelijk aan terrein tijdens deze crisis. Door hun snelle schakelen en het begrip van de klant kunnen de meesten hun activiteiten gewoon verderzetten. Dat is hoopgevend.”

Digitalisering wordt de norm

Volgens de projectontwikkelaar zou digitaal verkopen op deze manier ook na de coronacrisis wel eens de norm kunnen worden. Colin Sewalt:  “We geloven dat deze digitalisering op termijn de norm wordt. De reacties van onze kopers en investeerders zijn alvast positief. Ook zij zien er dus alle voordelen van in. Een dergelijke aankoop doen zonder fysiek aanwezig te zijn op kantoor komt alleen tot stand als er vertrouwen is.”

 

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials