leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Een duurzame bedrijfsmissie geeft ondernemingen meer kans op overleven na corona

Bedrijfsbeheer

Consumenten hechten sinds de start van de Covid-19 pandemie meer belang aan de zorg voor de planeet en maken meer duurzame keuzes. De bedrijfswereld voelt wat er leeft: 30% van de bedrijven zegt dat maatschappelijk geëngageerd ondernemen hun belangrijkste doelstelling wordt, samen met een duurzame bedrijfsmissie. Zo blijkt na onderzoek bij 250 Belgische bedrijven.

Een duurzame bedrijfsmissie

De Belgische kmo’s bevinden zich in woelig vaarwater door de snel groeiende groep van kritische consumenten, zeggen initiatiefnemers van het onderzoek, Erik Struys van UPR Agency en Olivier Bialek van Secondfloor. De bedrijfsmissie, doelstellingen en communicatie van onze kmo’s zijn vaak niet aangepast en opgewassen tegen het disruptieve consumentengedrag dat wordt aangedreven door Covid-19 en de klimaatproblematiek.

Uit dit onderzoek naar de missie van 100 Belgische bedrijven blijkt dat het streven naar een betere en veiligere wereld er niet in voorkomt bij 1 op 3 bedrijven. 1 op 5 van de ondernemingen geeft zelf ook aan dat ze door corona hun bedrijfsmissie moet herzien.

1 op 5 van de kmo’s geeft aan dat ze door corona hun bedrijfsmissie moet herzien.

Een moreel kompas

“Vertrouwen winnen en houden wordt één van de belangrijkste uitdagingen voor dit nieuwe decennium. Dit moet zich uiten in een duurzame bedrijfsmissie, bedrijfsstrategie en -cultuur, processen en communicatie. De missie en waarden van een bedrijf zijn hierbij het morele kompas. Zij bepalen uiteindelijk de perceptie en het vertrouwen van de consumenten en andere stakeholders in een bedrijf of merk. Daarom moet de maatschappelijke inzet van een bedrijf deel uitmaken van de missie en de waarden,” aldus Erik Struys en Olivier Bialek.

Duurzame relatie met mensen en milieu

Voor consumenten moet het duidelijk zijn op welke manier bedrijven bijdragen tot een betere wereld. Investeringen van bedrijven in een duurzame relatie met mensen en het milieu bepaalt volgens 1 op 3 bevraagde bedrijven het vertrouwen van consumenten in hun merk. Daarom zegt 1 op 5 dat hun bijdrage tot de realisatie van de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties een prioritaire doelstelling wordt.

Bedrijfsmissie in de praktijk omzetten


Conclusie na dit onderzoek: een duidelijke communicatie over hun doelstelling om mee te werken aan een betere wereld is cruciaal om het vertrouwen te krijgen van consumenten. Bedrijven moeten prominent en op een authentieke en geloofwaardige manier communiceren. Hun doelstellingen alleen verwoorden is niet goed genoeg. Bedrijven moeten de daad bij woord voeren en hun duurzame bedrijfsmissie in de praktijk omzetten.

Onderzoeksbureau iVox deed dit marktonderzoek in opdracht van UPR Agency bij 250 Belgische werkgevers en deed een kwalitatieve analyse van de missies van 100 Belgische bedrijven. De onderzoeken werden uitgevoerd in de tweede helft van 2020.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials