Barbara Cec

Slovenië: onbekende topbestemming voor Vlaamse exporteurs

Slovenië is vooral bekend om zijn prachtige natuurgebieden, met een overvloed aan bossen, bergen, grotten en meren. Als bestemming voor Vlaamse exporteurs geniet het land minder bekendheid. Toch biedt Slovenië heel wat mogelijkheden voor Vlaamse kmo's die naar het buitenland willen uitvoeren of uitbreiden.

Slovenië is buitenbeentje in de Balkan maar sterke groeier in de EU

In tegenstelling tot de andere landen in de Balkanregio, met Kroatië als andere uitzondering, verliep de Europese integratie van het onafhankelijke Slovenië bijzonder snel. Reeds in 2004 trad Slovenië toe tot de EU. Op 1 januari 2007 werd het land verwelkomd in de eurozone en het Schengengebied. Die Europese integratie was de motor van de sterke economische groei die Slovenië de laatste jaren kent

Deze economische groei wordt aangedreven door een aantal belangrijke en voor Vlaamse bedrijven, zeer gunstige factoren. Barbara Cec, Vlaamse Economische Vertegenwoordiger (VLEV) in de hoofdstad Ljubljana, licht toe:

“Vlaamse bedrijven die de sprong wagen, wacht een aangename verrassing. Goed opgeleide werkkrachten, een hoge levensstandaard, een westerse businesscultuur, een snel groeiende economie en – bovenal – een uitstekende ligging zijn de voornaamste troeven van het land.”

Nummer 1 in grensoverschrijdende handel

“Daarnaast doet Slovenië het met een 37e plaats op de Ease of Doing Business Index beter dan Nederland en ons land. Voor het domein ‘grensoverschrijdende handel’, dat exporttijden en -kosten evalueert, staat Slovenië met een perfecte score zelfs op 1. Ook politieke stabiliteit en de geografische nabijheid springen in het oog. De hoofdstad Ljubljana ligt bijvoorbeeld minder ver dan Barcelona voor Vlaamse exporteurs.”

Zakendoen in Slovenië: centrale ligging biedt mogelijkheden

Volgens Barbara Cec biedt de centrale ligging van Slovenië veel voordelen voor Vlaamse bedrijven.

Slovenië speelt zijn centrale rol goed uit en mikt op meerdere regio’s. Dat zorgde ervoor dat het land de laatste jaren tot de sterkste groeiers binnen de EU behoorde. Vorig jaar werd ondanks de vertraagde internationale groei nog een stijging van 2,4% behaald. Slovenië biedt Vlaamse bedrijven dan ook de unieke kans om vanuit een stabiel en relatief rijk land de opkomende Balkanmarkt én het Centraal-Europese hinterland te bespelen”, licht ze toe.

Als bijkomend voordeel haalt de Vlaamse Economische Vertegenwoordiger de aanwezigheid van een diepzeehaven aan de Adriatische Zee aan. Via die weg besparen ondernemingen voor sommige routes heel wat tijd en kosten. Zo duurt het voor schepen 7 tot 10 dagen langer om vanuit Azië naar de haven van Antwerpen te varen dan naar Koper.

Factsheet slovenië

ICT, energie en circulaire economie zijn snel groeiende sectoren

De Sloveense economie draait voor een groot deel op de autosector die meer dan 10% van het bnp en 20% van de totale export vertegenwoordigt. Daarnaast vervolledigen logistiek en transport, de voedingsindustrie, farmaceutica en toerisme de top 5.

“Maar het zijn vooral de snel opkomende sectoren ICT en energie waarin Vlaamse bedrijven het verschil kunnen maken met knowhow en expertise. Zo moet Slovenië alle zeilen bijzetten om de EU-doelstellingen voor groene energie te halen tegen 2030”, aldus Barbara Cec.

Volgens haar wedt de Sloveense overheid hier op verschillende paarden. “Wind-, water-, zonne-, biomassa- en biogasenergie behoren allemaal tot de mogelijkheden. Nu bedraagt hernieuwbare energie net iets meer dan 20% van de totale energie, maar op 10 jaar tijd wil Slovenië dat aandeel verdubbelen.”

“Er is bovendien ook veel vraag naar andere groene initiatieven. In alle subdomeinen, zoals afvalbeheer, recycling en materiaalefficiëntie, liggen kansen. En als circulaire trendsetters met een uitstekende internationale reputatie hebben Vlaamse exporteurs een streepje voor. Tot slot vinden we de groene mindset ook terug in de voedingsvoorkeuren, met een stijgende vraag naar biologische producten.”

Hoe de Sloveense markt verkennen?

Tot slot geeft Barbara Cec nog enkele tips voor Vlaamse bedrijven die de Sloveense markt willen verkennen.

  • Benader Slovenië als een westers land. Communiceer zonder omwegen.Kom altijd op tijd en kleed je naar de gelegenheid. Kortom: doe wat je in Nederland of Duitsland zou doen.
  • Laat in geen geval uitschijnen dat je denkt met Oost-Europeanen aan tafel te zitten en onthoud dat Slovenië en Slowakije twee verschillende landen zijn. Die laatste fout komt meer voor dan je denkt.


Sta jij te popelen om de Sloveense markt te ontdekken? Wil je weten hoe Flanders Investment & Trade jouw kmo kan helpen? Stel de vraag dan meteen via onderstaand invulformulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials