EY Belgium

In vijf fases creatieve ideeën bedenken in de wavespace

Kantoor & Inrichting

Om de concullega’s een stap voor te blijven, experimenteren bedrijven in de wavespace, een wereldwijd netwerk vaninnovatiecentra waar ze input krijgen van EY-consultants en van disruptieve spelers.

Hoe blijft een bedrijf relevant?

Om competitief te blijven moeten bedrijven buiten de muren van hun organisatie en zelfs hun sector kijken. Bedrijfsconsultant EY doet dit op een vernieuwende manier. In de ‘wavespace’ brengt EY zijn klanten samen met externe partners als start-ups, scale-ups, kennisinstellingen en strategische partners. In Antwerpen is dat in de wavespace, op een oppervlakte van 1200 m2, in het bedrijvenpark Post X aan de Borsebeeksebrug 26.

Kennisoverdracht over specifieke technologieën

In de 41ste editie van ‘Inzicht’, een uitgave van EY in samenwerking met Tijd Connect en Echo Connect, lezen we meer over ‘open innovatie’ én ‘het kantoor van de toekomst’.

Dankzij het netwerk van globale groei- en innovatiecentra is de wavespace de plek om creatieve ideeën te bedenken, uit te werken en te presenteren. Dat gebeurt in vijf fases.

  1. Ideation: de eerste stap in de flow van de wavespace

De deelnemers krijgen in de wavespace inspiratie en stimulatie, ruimte om na te denken over de uitdagingen van de toekomst. Het stellen van de juiste vragen helpt om de juiste uitdagingen te definiëren en antwoorden te vinden. Aan de Lego Serious Play-tafel detecteren ze risico’s en opportuniteiten. Zo verwerven de deelnemers nieuwe inzichten, omdat ze observeren en letterlijk ideeën bouwen.

  1. Design

De twee open ruimtes, Design en Brainstorm Room, stimuleren de creativiteit van de deelnemers nog verder. Het feit dat ze zich niet binnen de eigen kantoormuren bevinden, zet hen aan om buiten hun traditionele denkpatronen te denken en hun ideeën het best uit te werken. Ze mogen op de muren schrijven, in een zitzak hangen en elektronische whiteboards gebruiken. Rond de tafel staan schommelstoelen. Die opstelling activeert het menselijk brein om creatieve inzichten te zoeken.

  1. Concept

Geen enkel bedrijf is een eiland of bezit de ultieme kennis. Andere spelers in de markt, klanten, prospects, partners, … kunnen bijdragen aan de conceptvorming van een product. Dit model van ‘open innovatie’ is essentieel om tot een product te komen.

  1. Prototype

In het competentiecentrum van de wavespace past het team van The Factory – allemaal toch techprofielen en innovators –  de juiste technologie, software en platformen toe en werken ze het concept uit. Zij zetten innovatieve ideeën om in realiteit. De gebruikers worden onmiddellijk betrokken in het testen van de prototypes. Deze manier van werken gaat heel wat sneller dan op de traditionele manier.

  1. Showcase

De laatste fase is gebaseerd op het build-measure-learnprincipe dat werd ontwikkeld in 2011 door Eric Ries, ondernemer en auteur van ‘The Lean Startup’, een boek dat door velen nog steeds als bijbel bij het starten of transformeren van bedrijven wordt beschouwd. Met die feedback verbeteren de deelnemers aan de wavespace het product. Tenslotte gebruiken ze de videowall in de wavespace voor een showcase.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials