LINDNER_Leaderboard.gif

Uit het abc van de liftkeuring: risicoanalyse en regularisatie personenlift

Heeft jouw bedrijf personenliften? Hoe weet je zeker dat die 100% veilig zijn? Een grondige liftkeuring is beslist noodzakelijk. Sinds 2021 werd in een nieuw KB vastgelegd dat er nieuwe verplichtingen betreffende de veiligheid van liften gelden. Men legt de nadruk op de risicoanalyse van liften door een keuringsorganisme. Dat treft: bij OCB in Kontich kan je daarvoor terecht.

Waarom een risicoanalyse bovenop de liftkeuring?

Het nieuwe KB kwam er nadat de oude reglementering specifieke problemen opleverde.

  • De meest gebruikte methode voor de risicoanalyse van een lift was niet altijd even geschikt om de verschillende technische zaken voor de beveiliging ervan te beoordelen. Vooral bij verouderde liften zorgde dit vaak voor problemen.
  • De modernisering van liften gebeurde meestal in twee fases. Doordat dit vaak praktische problemen opleverde, besloot men deze te beperken door de nodige aanpassingen aan de lift in één keer uit te voeren.

Door deze problemen kwam men op het idee dat het verstandiger is om de modernisering van liften in de tijd te spreiden. De liften die het eenvoudigst te moderniseren zijn, zullen eerst worden aangepakt. Zo krijgen bedrijven en organisaties voldoende tijd om een alternatieve oplossing te voorzien voor hun oude liften. Afhankelijk van de techniek die in deze oude lift gehanteerd werd, moet er rekening gehouden worden met de aanwezige beperkingen en mogelijkheden.


Risicoanalyse als onderdeel van de liftkeuring

Enkele belangrijke punten die aan bod komen bij een risicoanalyse van een lift zijn:

  • de algemene veiligheidsaspecten
  • het testen van de “stop”-nauwkeurigheid
  • nazicht op een veilige toegang
  • de werking van de communicatiesystemen
  • of er voldoende en correcte afscherming voorzien is, o.a. een open liftschacht.

De wetgeving voor de risicoanalyse

Wat staat er precies vermeld in dat KB?

  • De risicoanalyse van liften moet elke 15 jaar plaatsvinden en moet gebeuren door een keuringsorganisme;
  • Maximaal 3 jaar na het uitvoeren van een risicoanalyse van de lift moet er een modernisering plaatsvinden aan de lift.

Of je deze termijn respecteert, wordt eveneens opgevolgd door OCB. Desondanks blijf je als eigenaar wel de eindverantwoordelijke voor de liften in je pand. Het spreekt voor zich dat je erover waakt dat de gebruikers van de lift geen gevaar lopen.

De modernisering van de lift

Moet je lift gemoderniseerd worden om nog in regel te blijven met de nieuwe veiligheidsaspecten? Dan legt OCB dat vast in functie van het jaar van inbedrijfsstelling.
Maximaal 3 jaar na de risicoanalyse van de lift dient er een modernisering gebeurd te zijn, volgens de bevindingen van het verslag. Na de modernisering dient er een regularisatieonderzoek vastgelegd te worden bij het keuringsorganisme dat de risicoanalyse uitvoerde.

Concreet betekent dit:

  • Liften van voor 01/01/1958 moeten ten laatste op 31/12/2022 gemoderniseerd zijn;
  • Liften die in bedrijf gesteld werden tussen 01/01/1958 en 31/03/1984 moeten ten laatste op 31/12/2016 gemoderniseerd zijn. Je kan hiervoor dus al een risicoanalyse aanvragen!
  • Liften vanaf 01/04/1984 moesten al gemoderniseerd zijn op 31/12/2014. Hiervoor heeft een keuringsorganisme al een risicoanalyse van de lift moeten uitvoeren op aanvraag van de beheerder.

Vergeet zeker ook geen periodieke keuring van de lift te laten uitvoeren, bovenop de risicoanalyse.

Waarom kiezen voor OCB? Al sinds 1962 zijn zij een gevestigde waarde als controleorganisme voor alle huishoudelijke en industriële keuringen.

Heb je een vraag over de diensten of de aanpak van OCB? Stel ze via de website of via het formulier hieronder en de experts nemen contact met je op!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en OCB

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • OCB
  • Koningin Astridlaan 60
    2550 Kontich
  • 0800/13 890

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials