Een digitaal archief en financiële cockpit voor kmo's

Accountancy

Jurgen Ingels en Stefan Dierckx van het jonge fintechbedrijf The Glue en Charlotte Pille en Philippe Kimpe van accountantskantoor VGD introduceerden het webplatform TOCO dat financiële documenten in één cloud centraliseert.

TOCO is een gebruiksvriendelijk communicatiemiddel

Kmo’s en zelfstandigen kunnen met TOCO hun financiële administratie bewaren, bewerken, opvolgen. Bovendien kunnen zij andere partijen, zoals hun accountant en bank, een aangepaste toegang verlenen tot hun digitale archief. En er is meer. Inkomende facturen en onkosten kunnen vanuit TOCO worden betaald via de integratie met BilltoBox van UnifiedPost. Ook verkoopfacturen kunnen vanuit het platform worden verstuurd.

“In de eerste plaats gaan we een gebruiksvriendelijk communicatiemiddel tussen de verschillende gebruikers opzetten", zegt Charlotte Pille van VGD. "Via een informatie feed – vergelijkbaar met een Facebook timeline - krijgen ondernemer en accountant zicht op de meest recente acties, de to-do’s van de dag, en verschijnen er alerts."

Financiële situatie in één oogopslag

Philippe Kimpe, CIO van VGD, stelt dat de integratie van dienstverleners zoals Silverfin en Bright Analytics het bovendien mogelijk maakt om in real time de financiële situatie van de onderneming te raadplegen. "Omdat er minder tijd en energie aan boekhouding en administratie verloren gaat, zal er meer ruimte vrijkomen voor advies en financiële planning."

PSD2 naar een hoger niveau

Dankzij PSD2, de nieuwe Europese richtlijn voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven, zal het mogelijk zijn om betalingen rechtstreeks vanuit TOCO uit te voeren. "Maar we gaan verder dan dat", zegt Stefan Dierckx, CEO van The Glue. Ondernemers zullen ook andere documenten met hun bank kunnen delen. “Dat vermijdt enorm veel rompslomp. Nemen we bijvoorbeeld een kredietaanvraag. Met TOCO wordt dat verleden tijd. Met een aangepaste goedkeuring kan de bank de betreffende documenten raadplegen en becommentariëren waar nodig. Mits instemming zullen banken ook inzicht krijgen in de financiële situatie van hun klanten om zo advies op maat te kunnen geven. Die bijkomende functionaliteiten zijn een innovatieve toepassing van PSD2 in een B2B-context", voegt Dierckx eraan toe.

Het platform vermijdt werkpieken

Omdat documenten in TOCO kunnen worden opgeladen van zodra ze binnenkomen, vermijden zowel de ondernemer als zijn accountant de traditionele werkpieken en rush rond btw- en belastingaangifte. Op termijn zal het voor een KMO ook mogelijk zijn om vanuit dit webplatform loonadministratie, contractoverzichten, enzovoort uit te wisselen met andere partijen zoals de overheid of sociale secretariaten.

Nog even wachten tot het voorjaar 2019

TOCO is pas voorgesteld tijdens Supernova, de eerste editie van het technologie festival dat eind september in Antwerpen plaatsvond. Klanten van VGD kunnen nu al een vroege, beperkte versie gebruiken. De komende maanden wordt de commerciële versie gebouwd op de uiterst performante technologie van The Glue. Het nieuwe platform zal breed beschikbaar zijn in de lente van 2019. 

Banner kmo insider  - DEF.JPG

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven