Creditmanagement comme il faut. Is dat bij jou ook al het geval?

Verleen je krediet aan je klanten? Daar zullen zij zeker blij mee zijn. Maar staat jouw proces om krediet te verlenen wel op punt? Als dit niet zo is en klanten te laat of niet betalen dan zul jij alvast een stuk minder blij zijn.

Risico’s bij krediet verlenen

Lever je diensten of producten en stuur je dan een factuur voor betaling waarbij er niet bij levering betaald moet worden? Dan ben je al krediet aan het verlenen en loop je risico op wanbetaling. En heb je dus nood aan degelijk creditmanagement. Hoe langer de betalingstermijn die je aanbiedt, hoe groter dit risico op wanbetaling wordt. De kans wordt namelijk groter dat er in die periode iets negatiefs gebeurt met het bedrijf van je klant.

Kredietverzekeraar Atradius is hierover glashelder: zelfs klanten die normaal gezien altijd tijdig en volledig betalen, kunnen plots nalaten hun laatste factuur te betalen. En dit kan simpelweg aan externe factoren liggen zoals een financiering die blijft aanslepen of een klant die niet betaalt.

Een goede strategie qua creditmanagement is key

Omvat jouw strategie wat creditmanagement betreft onderstaande 5 sleutelelementen? Dan ben je goed bezig!

  • Kredietwaardigheid beoordelen

Voor je klanten zomaar krediet verleent, controleer je best hun kredietwaardigheid. Is de kredietwaardigheid slecht? Dan kan je betaling bij levering vragen of zelfs afzien van een verkoop.

  • Monitoring

Tijden veranderen. Klanten continue blijven opvolgen is dus de boodschap voor een optimaal creditmanagement. Verleen je krediet? Dan bepaal je of de klant nog aan je voorwaarden voldoet op basis van opgevraagde financiële gegevens. Is dit niet het geval? Dan doe je met die klant simpelweg geen zaken meer.

  • Facturatie

Zo snel mogelijk facturen sturen en niet-betaling even snel opvolgen. Dat is wat jij kunt doen om je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. Hou ook je boekhouding goed bij voor een correcte opvolging.

  • Klantenbeheer

Een goed systeem voor klantenbeheer (CRM) op maat van jouw bedrijf zorgt voor een doeltreffende klantencommunicatie en opvolging van perfect getimede betalingsherinneringen. Broodnodig voor een degelijk creditmanagement dus.

  • Risicobeperking

Wil je een zo beperkt mogelijk risico op wanbetaling? Dan is een kredietverzekering de oplossing. Hierbij wordt tot 90 % van het uitstaande bedrag gedekt. Jouw cashflow? Die blijft zelfs als een klant niet betaalt onaangetast! Net zoals jouw gemoedsrust. Naast die onaangetaste gemoedsrust heeft een kredietverzekering nog meer voordelen tegenover self-insurance.

Je cashflow beschermen

Wil je snel een overzicht van de mogelijke risico’s voor je bedrijf? Atradius heeft voor jou een gratis checklist waarmee je je proces wat creditmanagement betreft onder de loep kunt nemen om zo je cashflow veilig te stellen. Zit jij al safe? Bekijk snel de gratis checklist.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials