Je klanten checken? Geen overbodige luxe als je je winst wil veiligstellen

Meer dan de helft van alle faillissementen kan voorkomen worden door een beter kredietbeheer. Dus wil je je winst veiligstellen? Dan is het kennen van je klanten en regelmatig een financiële controle uitvoeren essentieel.

Je klanten checken tijdens het verkoopproces

Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn, ook wat je klanten checken betreft. Al tijdens het verkoopproces loont het om een financiële controle te doen.

Wat levert zo’n financiële analyse op? Je krijgt tot in detail inzicht in de activiteiten van de klant:

  • Hoe doet de klant het in vergelijking met de concurrenten?
  • Wat is de toekomst op lange termijn?
  • Kan de klant zijn betalingsverplichtingen nakomen?

Kredietverzekeraar Atradius legt uit hoe je best te werk gaat:

  1. Alles begint met het onderzoeken van basisgegevens zoals de registratie van het bedrijf en de wettelijke naam. Zo kom je te weten of je wel te maken hebt met een legitieme entiteit.
  2. Volgende stap zijn de financiële gegevens: handelsvolume in verhouding tot de grootte, betalingsgeschiedenis (Werd er in het verleden al te laat betaald? Was er sprake van wanbetalingen?) en de prestaties van bepaalde divisies.

Heb je ook inzicht in de financiële gegevens dan is het makkelijker om betalingsvoorwaarden te gaan bepalen (krediet of contant) en daalt het risico op dubieuze vorderingen.

Vergeet de tussentijdse controles niet

Na zo’n eerste check blijft het van belang om regelmatig je klanten checken standaard op de agenda te zetten. In tijden van grote economische moeilijkheden kunnen zelfs gevestigde bedrijven te maken krijgen met betalingsmoeilijkheden.

Zo’n controle doe je best elke keer een bedrijf zijn jaarrekening publiceert. Zo kan je snel de nodige knipperlichten op het spoor komen die erop wijzen dat het bedrijf overbelast is. Dit gaat dan over het maken van te veel schulden, veel leverancierswissels of het onder druk zetten van leveranciers om kredietlimieten te verlengen. Ook winstwaarschuwingen of wijzigingen in boekhoudprocedures die van belang zijn wat betalingen betreft, kan je op het spoor komen met zo’n financiële controles.

Periodieke controles kunnen ook nuttig zijn om meer zicht te krijgen op de reputatie van een klant, achtergronden van het topmanagement en de praktijken in de directiekamer.

Je klanten checken kan ook met hulp

Toegegeven, zo’n periodieke financiële controles van élke klant vragen behoorlijk wat tijd. Toch is het die tijdsinvestering waard.

Wil je je liever focussen op de groei van je bedrijf? Dan kan je de hulp inschakelen van professionele kredietverzekeraars zoals Atradius. Zij hebben diepgaande kennis van klantengedrag en markten en kunnen met een arendsoog je klantenbestand opvolgen en je klanten checken voor jou.

Wil je graag meer weten over de knipperlichten van een bedrijf in moeilijkheden? Download de checklist of neem contact op via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials