“In crisistijd gaat er meer aandacht naar opvolging facturen”

Finance

Sinds de oprichting van eXago in 2004 heeft CEO Philip Beckers twee crisissen meegemaakt, de financiële crisis in 2008 – 2009 en de coronacrisis. Het valt hem op dat ondernemingen in die periodes telkens meer aandacht hebben voor de opvolging van hun facturen. Door de jaren heen zag hij ook de benadering van cashflow evolueren.

Philip Beckers: “In de beginperiode waren bedrijven niet echt bekommerd om hun klanten de facturen snel en vlot te laten betalen en om er zo voor te zorgen dat ze meer cash op de rekening zouden hebben. Over het algemeen stond er bij de Vlaamse ondernemingen sowieso voldoende cash op de rekening. Vandaag is dat anders. Bedrijven regelen hun cash met hun eigen leveranciers. Wanneer ze minder centen binnen krijgen, wachten ze zelf ook om hun leveranciers te betalen. Ze hebben terug meer aandacht voor hun cashflow.”

Credit management in Nederland en Vlaanderen

De CEO van eXago merkt ook een duidelijk verschil in debiteurenbeheer tussen Nederland en Vlaanderen: “De markt rond credit management is bij onze noorderburen veel uitgebreider. Ze telt meer spelers en die beschikken over meer middelen, ook op wetgevend vlak. De incassosector heeft daar veel meer te zeggen. In Vlaanderen is men meer behoudsgezind en wordt het debiteurenbeheer veel minder vaak uitbesteed. De Vlaamse ondernemer gaat er meer vanuit dat de betaling wel in orde zal komen.”

Philip Beckers legt verder uit dat de missie en visie van eXago erop gericht is om je financiële toestand te verbeteren: “We analyseren je huidige toestand en bekijken wat daaraan verbeterd kan worden. Het is immers in alle opzichten cruciaal om voldoende cash op je rekening te hebben.”

Het belang van efficiënt debiteurenbeheer

Zo is het voor bedrijven die een investering willen doen, belangrijk dat zij bij de bank kunnen aantonen dat ze voldoende uitstaande bedragen invorderen.

“Hoe langer je wacht met invorderen, hoe groter de kans dat je factuur niet meer betaald wordt. Na 6 maanden zonder actie, heb je nog maar 50% kans dat je factuur betaald wordt. Na een jaar is dat nog maar 10%. Onbetaalde facturen vreten aan je marge.”

eXago volgt je facturatie hoofdzakelijk telefonisch op.

“Bij tweezijdige communicatie dient je gesprekspartner over de brug te komen en te zeggen waarom hij een factuur niet betaalt. Eventuele klachten die zo naar boven komen, kunnen veel sneller opgelost worden.”

Jubileum 20 jaar KMOinsider

Philip Beckers: “Ik ben recent in contact gekomen met Patrick Moens en KMOinsider via de man die jullie kredietverzekering regelt. We zijn sinds een maand of zes een samenwerking gestart. De afgelopen 20 jaar zijn dus aan mij voorbij gegaan, maar ik wens jullie van harte proficiat met jullie jubileum.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials