Welke factoren doen de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop oplopen?
Tot voor enkele jaren gingen er 9 tot 12 maanden over de verkoop van een onderneming. Die periode omvatte het volledige traject, van de beslissing om te verkopen tot de uiteindelijke deal. Vandaag bedraagt de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop anderhalf jaar en meer. De specialisten van Dealmakers zien enkele factoren, die deze evolutie verklaren.
Het team van Dealmakers is goed geplaatst om licht te werpen op de steeds langere doorlooptijd van een bedrijfsverkoop. Het advieskantoor begeleidt dagelijks eigenaars en bedrijfsleiders bij de verkoop van hun kmo. De vertrouwensrelatie tussen kantoor en ondernemer steunt daarbij op de focus op kwaliteit, en de garantie op discretie en totale onafhankelijkheid.
Fiscale en juridische drempels verlengen de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop
Bij tal van bedrijfsoverdrachten keerde men vroeger een zogenaamd ‘superdividend’ uit aan de aandeelhouders. Een dergelijke uitkering ligt meestal beduidend hoger dan de reguliere winst van de onderneming of reguliere dividenden. Het is een vaak gebruikte techniek bij overnamefinanciering. De reden? Een superdividend vormt een fiscaal gunstige manier om vermogen uit een vennootschap te halen. De wetgever wierp evenwel uiteenlopende fiscale en juridische drempels op, die dit soort transacties minder interessant maken. Het feit dat kandidaat-kopers moeten uitkijken naar andere financieringsbronnen, resulteert in een langere doorlooptijd van een bedrijfsverkoop.
Risicoschuwe banken beïnvloeden de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop
Voor kandidaat-kopers is het vinden van financiering doorgaans geen sinecure. Banken gaan niet over een nacht ijs wanneer ze een bedrijfsoverdracht financieren. Het is nu eenmaal hun taak en verantwoordelijkheid om bij elke vraag naar een overnamefinanciering de nodige risico-aversie aan de dag te leggen. Veel overnamedossiers blijken vrij complex, zeker wanneer er vastgoed betrokken is bij de deal. In dat geval schakelen de meeste financiële instellingen eigen experts in om de diverse risico’s in te schatten. Denk bijvoorbeeld aan isolatienormen, EPB-waarden, bodemvervuiling, asbest enz. Deze processen en onderzoeken kosten tijd, wat de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop alweer doet oplopen.
De tijdrovende zoektocht naar alternatieve financiering
Ook de derde factor die een vertragend effect heeft op de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop, situeert zich in het domein van de overnamefinanciering. Tegenwoordig verwachten de meeste banken een grotere inbreng van eigen kapitaal dan vroeger. De kandidaat-kopers gaan dan onder meer op zoek naar meer financiële slagkracht, door een beroep te doen op PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen), private equity, family offices, mezzanineleningen... Het vinden van alternatieve financiering neemt eveneens de nodige tijd in beslag. En dan hebben we het nog niet over vertragende factoren, zoals de essentiële informatie die de partijen uitwisselen in het kader van de due diligence. Nog een voorbeeld van een proces, waarbij externe deskundigen de tijd krijgen om hun expertise in te brengen.
Als eigenaar hou je de doorlooptijd van een bedrijfsverkoop liefst zo kort mogelijk. Indien je een beroep doet op ervaren adviseurs met een bewezen expertise, is de kans groot dat het traject vlotter verloopt. Verneem je graag meer over de aanpak van Dealmakers? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of stel je vraag via het formulier hieronder.
Contactinformatie
-
Dealmakers
-
+32 (0)2 460 09 60