Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Conny Vandendriessche

Succesvolle zakenvrouw promoot vrouwelijk ondernemerschap

HR

Na een erg succesrijk parcours in de uitzendsector is Conny Vandendriessche nu druk bezig om haar steentje bij te dragen aan de promotie van vrouwelijk ondernemerschap. Zij vindt dat vrouwen vaak een duwtje in de rug nodig hebben om zich op de voorgrond te plaatsen.

Van vakantiejob naar top onderneemster

Vakantiejobs als jong meisje deed Conny Vandendriessche o.a. in de plantenkwekerij en later het tuincenter van haar vader. Omdat ze niet altijd planten wilde blijven ‘rekkeren’, zocht ze het buitenshuis en begon ze na haar humaniora aan een opleiding verpleegkunde.

Trouw maar met een goede dokter, zei haar vader, helemaal in de tijdsgeest van de eerste helft van de jaren ’80. Voor de opvolging van zijn tuincenter keek hij naar Conny’s oudste broer en naar haar tweelingbroer. Deze laatste heeft de zaak uiteindelijk verder gezet.

“Van verpleegkunde schakelde ik over op een opleiding toerisme om daarna in camping Vakantiegenoegens als receptioniste aan de slag te gaan. We hadden daar een prima directeur, maar hij was introvert. Zo kreeg ik carte blanche om mensen aan te spreken en verder te helpen. Vooral bij slecht weer was dat nodig”, vertelt ze.

Oprichting van een uitzendkantoor

Omdat het weekendwerk haar wat begon tegen te steken en ze een vriend had met ‘normale’ werkuren, ging ze aan de slag bij uitzendkantoor ADIA, dat later met Adecco fuseerde. In 1995 richtte zij samen met Philip Cracco Accent Jobs op (ondertussen opgegaan in de holding The House of HR).

De essentie van ondernemen

Ondernemen geeft Conny Vandendriessche een grote voldoening:

"Ik heb vooral groeigenen en dat geeft mij energie om iets op te starten, te zien groeien en uiteindelijk groot te zien worden. Wij startten Accent Jobs indertijd met twee en er waren jaren waarin we 50 nieuwe vestigingen openden. Naast het nodige lef heb ik ook de skills om te kunnen managen. Maar na 22 jaar kriebelde het ondernemerschap weer en wilde ik andere dingen gaan doen. Een ondernemer pur sang zal zoiets wel veel vlugger doen."

Hoe het leiderschap evolueerde

De onderneemster vertelt hoe ze door de jaren heen een heel andere leiderschapsstijl aannam: “Bij ADIA was er één kantoor, een vriendenclubje met ons en twee of drie medewerkers . We hadden nog nooit een bedrijf geleid. In het begin was onze stijl erg directief, met vallen en opstaan. We stonden er eigenlijk niet bij stil. Onze eerste cursus die we volgden was op de Vlerick School toen we al twee jaar aan de slag waren: pas toen merkten we dat we iets aan onze leiderschapsstijl moesten doen en dat er veel ruimte was voor verbetering.”

Duidelijke missie, visie en strategie

Conny Vandendriessche

“Toen schreven we een duidelijke missie, visie en strategie uit. We hielden ons daarbij altijd aan het KISS-principe: keep it simple… en stupid, naar analogie met het boek van Aimé Desimpel “Keep it Simpel”. Als je met veel mensen werkt, is het belangrijk dat de boodschap duidelijk en eenvoudig is, niet te verwarrend. Samen met 2 andere vennoten steunde Aimé Desimpel trouwens ons project.”

Vrouwen kunnen ook ondernemen

Conny Vandendriessche wou met haar carrière vooral tegenover haar vader bewijzen dat vrouwen ook kunnen ondernemen, en ze wilde ook absoluut financieel onafhankelijk zijn. Vrouwelijk ondernemerschap is door de jaren heen meer en meer haar dada geworden:

“Ik had me voorgenomen om het op de leeftijd van vijftig wat rustiger aan te doen. Maar toen het zover was, voelde ik me een werkloze. Ik kan niet stilzitten en wilde iets bijdragen aan de ondernemerswereld. Zo zagen Stella P. en later We Are Jane het daglicht.”

Investeren in vrouwelijke ondernemers

We Are Jane wil investeren in vrouwelijke ondernemers, hen de financiële kans geven die ze weinig of niet krijgen van de bank. Stella P. – de P van Polaris, de poolster als richtbaken van vertrouwen - startte in 2014 nadat Vandendriessche de operationele fakkel bij Accent Jobs had overgedragen. Stella P. zoekt  voor bedrijven externe bestuurders, vooral vrouwen. In 2018  plaatste het 136 mensen in bestuurs- en adviesraadmandaten, van wie 40% vrouwen.

Quota voor vrouwen

“Vrouwen hebben vaak een duwtje nodig om zich op de voorgrond te plaatsen. Het was ook de tijd dat de quota voor vrouwen eraan kwamen. Ik heb altijd in quota geloofd, maar liefst tijdelijke. Als het de eerste 5 jaar niet werkt, stop er dan mee. We trekken ook 10% buitenlandse dames aan voor onze mandaten. Quota zijn er niet zozeer om de vrouw maar wél om de man te overtuigen. Ze zijn er, die zeldzame parels. Alleen zoeken die dames de opportuniteiten niet zelf op, ze willen gevraagd worden, hebben duizend vragen en twijfelen of ze een meerwaarde vormen. Een vrouw weegt honderd keer af “Wat breng ik bij?”, een man smijt zich en zegt achteraf misschien “Oei”. Neen, we zijn we er nog altijd niet op het vlak van gendergelijkheid! Kijk eens naar alle mogelijke beroepsfederaties, het is nog té vaak een club van “de witte mannen”

Tips voor kmo’s

  • ken je sterktes en zwaktes, omring je daarna door het juiste klankbord
  • denk groot en leer B- en C-taken te delegeren
  • jouw MEDEwerkers zijn jouw kapitaal! Goede communicatie is cruciaal
  • denk/werk steeds in het belang van jouw bedrijf
  • ‘Goed’ is de vijand van ‘Zeer Goed’, blijf kritisch
  •  have FUN !

Lees ook:

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials