anr-banner.gif

Alan, de eerste digitale ziekteverzekering

IT

Alan, gespecialiseerd in digitale ziekteverzekeringen, probeert via de Belgische markt Europa te veroveren. Het bedrijf lanceert Alan Mind, een app die dienst doet als persoonlijke coach voor mentale groei en welzijn, en verstevigt daarmee zijn positie als aanbieder van health benefits.

In België lanceerde Alan in 2020 de eerste digitale ziekteverzekering en concurreert daarmee met traditionele verzekeringsmaatschappijen. “Door onze grote groei in België zien we dat er duidelijk nood was aan een nieuwe uitdager. Er is al decennia lang amper innovatie en onvoldoende investering in de klantenervaring”, vertelt Cedric De Vleeschauwer, General Manager voor Alan in België.

Van health insurance naar health benefits

Vanaf de lancering bundelt Alan haar ziekteverzekering met bijkomende diensten die sneller en makkelijker toegang verlenen tot gezondheidszorg. Zo kan je via een chat meteen met dokters en meer gespecialiseerde zorgverleners praten. Ook is er een psychologische hotline om een antwoord te bieden op de lange wachtlijsten voor psychologen. Zo wordt de medische chat meer en meer een echte virtuele kliniek, Alan Clinic.

“Bij Alan is zowel de terugbetaling van de gemaakte kosten als het verbeteren en aanvullen van de gezondheidszorg zelf belangrijk.”

“We beschouwen onszelf niet als een verzekeraar maar als een healthcare bedrijf. Onze digitale ziekteverzekeringen waren slechts een startpunt. Het liet ons toe om honderden bedrijven te verwelkomen als klant en Alan op de kaart te zetten in België. Belgische bedrijven bieden traditioneel hospitalisatieverzekeringen aan in hun loonpakketten. Maar we merken dat werkgevers meer willen doen voor de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers. Met Alan willen we die producten en diensten aanbieden. We zien dit als een logische evolutie van health insurance naar health benefits. De verzekering maakt er nog deel uit, maar is louter een financieel component.” verduidelijkt Cedric De Vleeschauwer.

Een virtuele kliniek en persoonlijke coach

“Vanaf 5 mei komt ook Alan Mind in dat rijtje te staan en focust op het hele mentale spectrum: van preventie en herstel tot persoonlijke groei. Iedereen heeft baat bij mentale zorg. Het type zorg is gewoon verschillend naargelang je mentale staat op een gegeven moment.”

De app is gebouwd in samenwerking met psychologen gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie. Je krijgt een persoonlijk programma op basis van jouw ingevulde vragenlijst en specifieke doelstellingen. Een programma bestaat uit reflectieve vragen, artikels en video's, om je eigen denken beter te begrijpen en zelf actie te ondernemen. Iedereen heeft ook de mogelijkheid om dieper te graven via één op één sessies met online coaches. Alan Mind wordt aangeboden aan werkgevers om hun werknemers te ondersteunen en werkt als een persoonlijke coach voor iedereen in het bedrijf.

Marktleider in België worden

Met het kapitaal uit de series E financieringsronde geleid door Teachers’ Venture Growth (TVG) wil Alan tegen 2025 1.000 extra medewerkers aanwerven over heel Europa en 3 miljoen leden tellen. Het bedrijf telt globaal intussen 300.000 leden over meer dan 15.000 bedrijven, goed voor een jaarlijkse omzet van bijna € 200 miljoen, een verdubbeling tegenover vorig jaar.

“We hebben in het eerste kwartaal heel wat nieuwe medewerkers in dienst genomen, maar we zijn nog steeds op zoek naar extra mensen. Dit jaar hebben we onze werknemers verdrievoudigd tegenover vorig jaar.” Alan beweert het momentum te hebben om de komende jaren marktleider te worden in België. “Tegen eind 2025 willen we een half miljoen Belgen ondersteunen met hun gezondheid, goed voor een jaarlijkse omzet van € 100 miljoen.”

Bovendien creëren we een nieuwe categorie die veel ruimer is dan de markt van de ziekteverzekeringen. Een aanzienlijk deel van onze inkomsten zal namelijk ook komen van producten en diensten die geen verzekering bevatten. Alan Mind is daar een voorbeeld van, maar we broeden ook op andere innovatieve concepten voor dit jaar. 2022 wordt ontzettend boeiend voor onze klanten en leden.” besluit Cedric De Vleeschauwer.

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials