anr-banner.gif

De dynamische dame achter Itsme: in dialoog met De Bruyne Stephanie

IT

Af en toe kan al eens een oogje dichtgeknepen worden voor een leugentje om bestwil. De dialoog uit de titel moet dan ook niet al te letterlijk genomen worden: Stéphanie ruilde de klassieke dialoog voor een meeslepende monoloog waarin ze me met enthousiaste expertise door het verleden én de toekomst van Itsme gidste.

Eendracht maakt macht: de Belgische leuze blijkt de juiste keuze

Stephanie  staat sinds twee jaar aan het roer van Itsme. In die periode gingen de gebruiks-en gebruikerscijfers van Itsme door het dak. Stephanie keert even terug naar de bron en vertelt  hoe het in 2017 allemaal begon.

“Itsme zag in 2017 het levenslicht als eerste Belgische mobiele digitale identiteit. Vier gereputeerde grootbanken – BNP Paribas, Belfius, KBC en ING- en de drie grote telecomspelers -Proximus, Telenet en Orange Belgium- verenigden hun enthousiasme en expertise in een krachtig consortium. Doel van deze structurele samenwerking was een afdoend antwoord te bieden op de veelgestelde vraag naar een standaard voor identificatie en authenticatie. Naast een groot gebruiksgemak was veiligheid de meest prominente parameter, en het bleek een slimme strategie om de krachten te bundelen. De banken kunnen daar overigens bogen op een stevige traditie, met ronkende realisaties als Bancontact Payconiq op hun conto. Sinds een tijd zetelt ook de Belgische staat in de RvB, waardoor Itsme een stevige structuur heeft die publieke en private partners én hun belangen verenigt.”

Vier op een rij: Itsme, een krachtige ketting met een kwartet stevige schakels

België geniet naam en faam op het vlak van digitale identiteit. Itsme is niet alleen een van de eerste oplossingen, het is zonder enige twijfel ook een van de allerbeste.


“Een digitale identiteit linkt een persoon uit de fysieke wereld aan iemand in een parallel online universum. Itsme is vernieuwend en onderscheidend omdat het meerdere mogelijkheden biedt en die ook naadloos combineert. Met Itsme kan je vier verschillende dingen doen. Enerzijds kan je je via de app identificeren: zo kan je Itsme gebruiken om je te registreren op een website en zal Itsme jouw relevante identiteitsgegevens delen met een partner. Daarnaast is Itsme geknipt om in te loggen, de meest gebruikte functionaliteit. Een betrouwbare bevestiging is een derde functionaliteit die vooral in financiële omgevingen wordt gebruikt. En last but not least biedt Itsme de mogelijkheid om documenten te ondertekenen met een digitale handtekening, een veilig en volwaardig equivalent van de handgeschreven versie.”


Itsme: privacy, gebruiksgemak… maar safety first

“Door deze vier functies te koppelen aan een bijzonder performante praktijkervaring, vond Itsme op korte tijd zijn weg naar het grote publiek: vijf jaar na de aftrap hebben we 6,5 miljoen gebruikers, het equivalent van 80 % van de volwassen bevolking. Op maandbasis zijn er tussen 25 en 35 miljoen transacties. De burger was ook altijd ons primaire publiek en met een trio troeven zorgen we voor een dynamische en duurzame dienstverlening.

Veiligheid blijft te allen tijde de absolute topprioriteit. Itsme zit op het allerhoogste niveau binnen eIDAS, de door Europa ingestelde standaard rond Electronic Identification Means and Trust Services.  Als multifactor tool zijn we toonaangevend op het vlak van veiligheid: een smartphone zorgt voor een hardware component, de app zorgt voor stevige software en de vingerafdruk of pincode is het slot op de deur. Bovendien is Itsme ‘passwordless’: er worden nooit codes ingegeven in een webscherm, want alles gebeurt in de app. In een laatste fase van een transactie zetten we ook nog even op een rijtje wat je bij wie aan het doen bent en vragen we ook altijd om een expliciete bevestiging. Cijfers van Febelfin bevestigen de stelling dat Itsme bijdraagt aan een veiliger virtuele wereld: de via phishing ontvreemde bedragen namen in 2021 een duik met 26 %.

Daarnaast zetten we in op het grootste gebruiksgemak: we willen wel degelijk een voortrekkersrol spelen op het vlak van maatschappelijke inclusie. Met een inclusieve en intuïtieve app en de verankering op een smartphone, zorgen we ervoor dat Itsme letterlijk en figuurlijk binnen ieders handbereik ligt. De combinatie van een lage drempel en hoog vertrouwen verklaren onze succesvolle cijfers. Tenslotte trekken we ook resoluut de privacykaart. Geen cookies op onze private website, om de eenvoudige reden dat we geen verborgen agenda hebben en dito data hebben. We bieden onze gebruikers totale transparantie, met ‘what you see is what you sign’ als credo van credibiliteit. Itsme zal ook nooit een ‘preferentieel publiek’ targetten: inclusieve intenties verdragen geen ‘exclusieve’ campagnes.

Lees het volledige interview met Stephanie De Bruyne in KMOinsider Magazine

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials