anr-banner.gif

Eén op vijf bedrijven is voorbereid op een cyberaanval

IT- en databeveiliging

Kmo’s voelen het risico niet genoeg aan

Zo’n 17% van de Belgische bedrijven was vorig jaar het slachtoffer van een cyberaanval. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Marsh en Microsoft. Toch heeft 8 op de 10 paradoxaal genoeg geen plan om met een aanval of incident om te gaan.

Cyberaanvallen zijn zeker geen zeldzaamheid in Europa. Liefst 1 op de 5 Europese bedrijven was in 2017 slachtoffer. In België was dit 17%. Bedrijven maken zich dan ook terecht zorgen over de risico’s die cyberincidenten met zich mee kunnen brengen.

Belgische bedrijfsleiders hebben vooral schrik voor bedrijfsonderbrekingen ten gevolge van cyberaanvallen. Andere gevolgen waarvan bedrijfsleiders een grote impact vrezen zijn reputatieschade, inbreuk op de privacy van klantengegevens en data- of softwareschade.

Bedrijven amper voorbereid op cyberincidenten

Ondanks het hoge aantal aanvallen en de angst voor de gevolgen, nemen bedrijven toch opvallend weinig actie om het risico terug te dringen of om adequaat te kunnen reageren op aanvallen of incidenten. “Het lijkt er vooral op dat alles nog op gang moet komen in België. Grote bedrijven zijn al goed voorbereid, maar voor veel kmo’s voelt het risico waarschijnlijk niet reëel genoeg aan. Bedrijven informeren en sensibiliseren over de risico’s is dus heel belangrijk, zodat preventieve maatregelen opgezet kunnen worden,” aldus Anne-Sophie Coppens, Cyber Practice Leader Marsh Belux.

Cyberverzekering

Sinds een paar jaar zijn er verzekeringen op de markt die cyberrisico’s voor bedrijven opvangen. Meer en meer bedrijven verzekeren zich hier dan ook tegen. Intussen heeft een derde van de ondervraagde bedrijven zo’n verzekering.

Lees meer

Artificiële intelligentie voor verzekeringsadvies
Lees meer over kredietverzekeringen

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Ubora

Bekijk de socials