BCLOSE_Leaderboard.gif
Bereid je voor op ongeplande pieken

Hoe je als retailer voorbereiden op een ongeplande piek in online bestellingen?

E-commerce

We kopen massaal online: van voedingswaren tot gezondheidsproducten en spullen om thuis comfortabel te werken. Delhaize ziet het aantal online aankopen verdubbelen en bol.com noteert een stijging van ruim 300 procent in de verkoop van laptops en beeldschermen. Coolblue sluit de deuren van de fysieke winkels om volop te kunnen inzetten op online verkoop.

Maar hoe kunnen online retailers en leveranciers aan de grote vraag blijven voldoen? Hoe ben je als retailer voorbereid op een plotse vraagstijging?

Wees voorbereid met een automatische rittenplanning en WMS

Bij onverwachte piekmomenten als deze is het essentieel dat je als retailer beschikt over slimme logistieke systemen en processen, zoals automatische rittenplanning of een flexibel Warehouse Management System (WMS). Hiermee beschik je over de nodige flexibiliteit om in te spelen op een abrupte toename van het aantal online bestellingen. Dit stelt je in staat om de volgende aanpassingen eenvoudig door te voeren:

  1. Extra aflevermomenten inplannen

Bij een dynamisch rittenplanningsysteem worden leveringen automatisch geoptimaliseerd op basis van de huidige aanvragen. Het systeem kan de hoeveelheid geleverde pakketten per dag aanzienlijk verhogen. Dus als er een (on)verwacht piekmoment komt, kunnen extra aflevermomenten worden aangeboden zonder dat de capaciteit onder druk komt te staan.

  1. Rittenplanning optimaliseren

De drukte op de weg en het aantal files zijn verminderd omdat iedereen zoveel mogelijk thuisblijft. Hierdoor rijden chauffeurs hun ritten in veel kortere tijd dan normaal. In het dynamische rittenplanningssysteem kan eenvoudig de nieuwe werkelijkheid gemodelleerd worden, waardoor het systeem zich aanpast aan de huidige omstandigheden op de weg. Hierdoor kunnen ritten ook in deze abnormale omstandigheden zo optimaal mogelijk gepland worden.

  1. Bewijs van aflevering aanpassen

Bij het afleveren van een online bestelling is normaal gesproken een handtekening vereist als bewijs van aflevering. Door de richtlijnen tot afstand houden hebben chauffeurs andere manieren nodig om bezorging van het pakket vast te leggen. Een kleine aanpassing in het vragenpad biedt mogelijkheden. Waar normaal gezien een handtekening de standaard is, kan nu een foto als bewijs voor aflevering worden ingediend of een sms met een geolocatietag.

  1. Capaciteit warehouse opschalen

Ook in het magazijn (warehouse) zijn aanpassingen nodig om het toegenomen aantal online bestellingen te verwerken. Een flexibel WMS verwerkt orders realtime waardoor je op elk moment inzicht hebt in de benodigde capaciteit. Hierdoor kunnen bestellingen ook gedurende piekmomenten tijdig worden geleverd aan klanten. Doordat het systeem het pick- en packproces altijd optimaliseert, kan de capaciteit worden opgeschaald zonder dat hiervoor direct extra personeel nodig is. Dat is extra belangrijk in deze tijd, aangezien medewerkers al bij lichte gezondheidsklachten thuis moeten blijven. 

Slimme software om snel te schakelen bij een piek

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat je met slimme software altijd goed voorbereid bent op onverwachte omstandigheden. Op piekmomenten als Black Friday en kerst kun je je goed voorbereiden, maar de huidige coronacrisis kondigt zich niet vooraf aan en houdt zich niet aan langetermijnplanning. Wil je als retailer of leverancier goed voorbereid zijn op piekmomenten? Onderzoek zeker het nut van slimme en flexibele logistieke processen en systemen voor jouw bedrijf.

Bron: Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven