Versie 3 B-Close.gif

Vandenbogaerde en Descartes: optimale en schaalbare EDI-communicatie

Vandenbogaerde is gespecialiseerd in de verwerking en levering van rundvlees. Om aan de vraag van de levensmiddelenindustrie te kunnen voldoen, was het noodzakelijk om een geïntegreerde en schaalbare Electronic Data Interchange (EDI)-oplossing te implementeren. Descartes bood hun expertise aan om communicatie via EDI mogelijk te maken. Zo kan Vandenbogaerde producten vlotter verkopen aan retailers in Benelux en Noord-Frankrijk.

EDI die voldoet aan supermarktvereisten

Het bedrijf ondervond een stijgende behoefte aan digitalisering van communicatie met handelspartners. Grootwarenhuisketens hadden EDI als standaard geïmplementeerd, waardoor hun partners verplicht waren om bestellingen, leveringen en facturering via EDI-communicatie te regelen. Om aan deze eisen te voldoen, moest Vandenbogaerde dit ook implementeren.

De oplossing van Descartes: EDI-Messaging

Vandenbogaerde heeft een EDI-oplossing geïmplementeerd om grootwarenhuizen in de Benelux en Noord-Frankrijk te beleveren. Het bedrijf schakelde hiervoor Descartes in vanwege hun expertise inzake geïntegreerde en schaalbare EDI-oplossingen, die aan de behoeften van het marktsegment voldoen.

Edwin Heuvelink, Commercieel Directeur, vertelt hierover het volgende:

“In het begin werkten we manueel. Maar onder impuls van de grootwarenhuizen en samen met Descartes hebben we een EDI-communicatie geïmplementeerd om onze berichtenstromen te automatiseren. Deze verandering heeft geresulteerd in een verbetering van de prestaties en een afname van fouten.”

Kristof Coysman, verantwoordelijke IT & Administratie, legt verder uit: “ Er komen dagelijks veel orders binnen die meestal ook dezelfde dag worden uitgeleverd. Door de samenwerking met Descartes en het gebruik van EDI-communicatie voor orderbevestigingen, pakbonnen en facturen kunnen we meer handelaars bedienen zonder dat onze administratie onder druk komt te staan en wordt de doorlooptijd verkort. Bovendien is het mogelijk om op elke zending een SSCC-label aan te brengen waardoor de ontvanger direct alle nodige informatie over het pakket kan inzien wanneer hij dit scant.

EDI en Descartes

“De implementatie van deze automatisering vereist de juiste competenties en realistische verwachtingen van alle partijen”, gaat Kristof Coysman verder “Het succes van ons uitdagende EDI-project hangt voor een groot deel af van de expertise en de vlotte en professionele werkwijze van Descartes. Daar kunnen wij trouwens al vele jaren op rekenen.”

De belangrijkste resultaten opgesomd

Het is duidelijk dat een gepaste EDI-oplossing en een samenwerking met Descartes grote voordelen kan opleveren, ook voor jouw bedrijf. Maar waar boekte Vandenbogaerde de meeste vooruitgang?

  1. Procesoptimalisatie: Het gehele order-to-cash-proces verloopt automatisch en kan meer aan zonder dat de administratie onder druk komt te staan.
  2. Minder fouten: Door het automatiseren van het volledige order-to-cash-proces, is er een opmerkelijke vermindering van de foutmarge.
  3. Tijdswinst: Minder manuele stappen en een geïntegreerde oplossing resulteren in een opmerkelijke tijdswinst.
  4. Geautomatiseerde communicatie via EDI: Door de geautomatiseerde processen wordt het opstellen en versturen van orders, pakbonnen en facturen een heel stuk eenvoudiger. Bovendien verloopt de EDI-communicatie volgens de GS1-standaarden.

Ben jij geïnteresseerd in een EDI-oplossing of een samenwerking met Descartes? Neem dan meteen contact op via onderstaand formulier.

Lees ook:

De last mile levering geoptimaliseerd: Descartes neemt GreenMile over

Betere routes met artificiële intelligentie voor rittenplanningen

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Descartes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Descartes

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials