Leaderboard BB.gif

Doeltreffend en zakelijk schrijven kan je leren

Marketing & Sales

Creatief Schrijven vzw geeft iedereen die gehoord, verwoord en gelanceerd wil worden stem en papier, een polyvalent platform en veelzijdige schrijfinspiratie. Vanuit dat enthousiasme zijn ook de opleidingen op maat en in-house trainingen voor zakelijk schrijven gegroeid.

Wij spraken met Directeur An Leenders en Tony Vanderheyden, coördinator non-fictie en zakelijk schrijven, over het belang van taal als ‘tool’.

Een streep geschiedenis

“Vzw Creatief Schrijven is er gekomen in 2002 onder impuls van de Vlaamse overheid. Zij vonden dat mensen die in hun vrije tijd met kunstbeleving bezig zijn, ook ondersteund en gestimuleerd moeten worden. Met leerrijke en laagdrempelige initiatieven proberen we van bij de start zoveel mogelijk mensen te bereiken én hun schrijfkansen te bieden.”, vertelt An.

Schilderen met woorden

Ook op de Boekenbeurs benaderden we schrijven vanuit een inventieve invalshoek. Zo zijn we erin geslaagd om heel wat mensen te ‘verleiden’ en schrijven van zijn stoffige imago te bevrijden. Guido Gezelle omschreef schrijven als ‘schilderen met woorden’. We proberen creatieve composities te maken waarbij elk woord op de juiste plaats staat en een beklijvend beeld creëert.


Van last naar lust: zakelijk schrijven als absolute must!

De schrijfliefhebber krijgt nog steeds een prominente plaats binnen Creatief Schrijven, maar de doelgroep is in de loop der jaren steeds groter én diverser geworden. De organisatie is er ook voor de grote groep die moet schrijven.

In heel wat beroepen is schriftelijke communicatie part of the job, en met het aanbod ‘zakelijk schrijven’ helpt Creatief Schrijven op professioneel vlak. Als expert ter zake komt Tony Vanderheyden aan het woord: “In heel veel opleidingen komt ‘schrijven’ nauwelijks aan bod, terwijl heel wat functies wel degelijk ook een ‘talig takenpakket’ hebben.”

“Met onze cursussen zakelijk schrijven kunnen wij het polyvalente professionele parcours van kmo’ers optimaliseren. Binnen Creatief Schrijven kijken we met een ‘ondernemende bril’ naar ons zakelijke aanbod, waarbij cursisten een beperkt (tijds)budget investeren in opleidingen die snel én blijvend renderen. Praktisch, inzichtelijk en onmiddellijk toepasbaar. De onderneming bespaart tijd en middelen én boekt meer resultaat door betere teksten.”


Tony benadrukt dat het aanbod zakelijk schrijven bestaat uit korte en resultaatgerichte cursussen. In tegenstelling tot de creatieve cursussen is schrijven geen doel op zich, wel een krachtig (communicatie)middel om informatie helder te brengen, medewerkers te motiveren en meer klanten te bereiken.

“Met groepen van 8 tot 12 deelnemers die homogeen zijn qua niveau en heterogeen qua professionele achtergrond, mikken we bewust op actie en interactie. In de mate van het mogelijke vormen praktijkvoorbeelden van de deelnemers het ‘werkmateriaal’. Wij reiken ondernemers toepasbare tools aan om hun eigen verhaal zélf te vertellen, wat in onze ogen doorleefder is dan het door een extern bureau te laten ‘vertalen’. Onze docenten zijn schrijfniche-experten die in de praktijk staan. Deelnemers zullen op korte tijd beter schrijven, waardoor ze ook liever en sneller zullen schrijven, wat hun efficiëntie én die van de onderneming ten goede komt.”

Wie (goed) schrijft, die blijft: met kennis van zaken het verschil maken

Unanimiteit als ik vraag of taal nog doorslaggevend is in de moderne beeldcultuur. An en Tony zijn van mening dat het belang van krachtige communicatie en schriftelijke vaardigheden onmogelijk overschat kan worden. “Terwijl een ondernemer je vroeger nog kon ‘inpakken’ met zijn verhaal, verloopt die dynamiek nu grotendeels digitaal.

De website is hét uithangbord bij uitstek geworden, waarop je met correcte en creatieve taal écht het verschil kan maken. Schrijven is -zeker binnen een onderneming- een complex creatief proces, waarbij een goed idee ‘vertaald’ wordt naar woorden die ‘werken’ en werven. Bedrijven die erin slagen om met een authentiek verhaal een unieke identiteit te creëren, zullen betere resultaten realiseren.

Bekijk het aanbod van Creatief Schrijven op: https://creatiefschrijven.be/

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials