Leaderboard BB.gif

Het succes van een goed contentplan

Marketing & Sales

Wie in het marketingwereldje thuis is, kent vast het belang van een goed contentplan. Maar ook wie niet in het wereldje thuis is, mag het potentieel ervan niet te onderschatten. We leggen uit waarom én geven tips over hoe je ermee kan beginnen.

Wat is een contentplan?

Een contentplan bestaat uit alle marketingmiddelen die nodig zijn om de doelen die in je contentstrategie zijn uiteengezet, te bereiken. Al deze middelen - van bijvoorbeeld SEO (zoekmachineoptimalisatie) tot blogartikels op je website, whitepapers, social media posts, advertenties, nieuwsbrieven... - zijn opgenomen in dit inhoudsplan.

Waarom is het belangrijk om over je contentplan na te denken?

Het opstellen van een contentplan houdt voordelen in voor jou en je onderneming. Je wordt je bewust van op welke manier de content die je gaat maken een toegevoegde waarde zal leveren aan je opgestelde doelen. Het boost je inspiratie.

Dat komt omdat je weet wat je precies gaat publiceren, waar, wanneer en hoe je dat gaat doen. Je kan hierdoor veel vlotter vooruit werken. Bovendien kan je de content tussentijds optimaliseren en na het publiceren nog analyseren. Wat je hieruit leert, kan je op zijn beurt weer toepassen in een latere versie van je inhoudelijk plan.

Noot: in het contentplan kan je ook noteren wie waarvoor verantwoordelijk is.

Hoe begin ik aan dit contentplan? Enkele tips

Je kan zelf kiezen hoe moeilijk of eenvoudig je het contentplan maakt. Wil je het graag simpel en heel toegankelijk houden, dan is Excel de manier om het te maken.

Tip 1: Kies het doel van je content

Afhankelijk van het doel zal je content verschillen van content met een ander doel. Het is belangrijk dat je het doel van je content op voorhand bepaalt, de inhoud en kanaalkeuze hierop afstemt. Je zal met dit duidelijke doel de juiste call-to-action (CTA) kunnen kiezen.

Tip 2: Bepaal de doelgroep van je content

Een volgende tip is het bepalen van de doelgroep van je content. Je stelt jezelf de vraag: voor wie ga ik deze content creëren? Ook ga je na welke informatie hen de beste hulp biedt. Als je dat hebt bepaalt, kan je vervolgens je content daaraan aanpassen.

Tip 3: Kies interessante thema’s voor je content

Welke thema’s profileren jouw onderneming het best? Wat vindt je doelgroep interessant? Met de antwoorden op deze vragen kan je je content opbouwen. Je publicaties indelen in thema’s is niet alleen overzichtelijk, je hebt er écht baat bij.

Tip 4: Maak er een gedeeld intern proces van

Alles door één persoon laten doen, het klinkt als een eindeloze en zware klus. Maak er daarom een intern proces van, waarbij er gedeeld wordt in verantwoordelijkheid. Wie krijgt welke taken? Welke tools en kanalen in het contentplan vallen onder zijn verantwoordelijkheid?

Tip 5: Kies welke kanalen je wil gebruiken

Je kan verschillende kanalen inzetten om je doelgroep te bereiken. Enkele voorbeelden die je misschien wel gebruikt zijn: je eigen website/blog, sociale media (waaronder: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en eventueel Pinterest en YouTube), een nieuwsbrief die je wekelijks of maandelijks digitaal uitstuurt naar je klanten, enz.

Tip 6: Spreek timings voor je content af

Als je de vorige tips in acht hebt genomen, kan je de timings voor je content afspreken.

Gezocht: content marketing bureau

Ben je op zoek naar een partner die je helpt bij je contentplan? KMOdynamoo is een gespecialiseerd content marketing bureau. Neem hier contact op.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials