Leaderboard BB.gif

Merkado wil de online marktplaatsen veroveren

Marketing & Sales

Wordt 2022 het jaar van de marktplaatsen? Volgens het gloednieuwe Antwerpse marketingagentschap Merkado wel. De joint venture wil inspelen op de nood aan ondersteuning bij bedrijven die marktplaatsen een prominente plaats willen geven in hun business.

Online marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon geven bedrijven de kans om snel en op internationale schaal de consument te bereiken. De koplopers in het aandeel van marktplaatsen zijn China (58%), de Verenigde Staten (46%) en Duitsland (44%). In België en Nederland is dat aandeel nog beperkt met respectievelijk 12% en 16%. Dat verandert: ook in de lage landen beginnen steeds meer bedrijven én consumenten naar online marktplaatsen te kijken als potentieel verkoop- en koopkanaal.

Volgens Frank Laenens, één van de oprichters van Merkado, is dit een gat in de markt: “Marketing- en retailexperts zijn het erover eens dat de shift richting marktplaatsen de komende jaren alleen maar zal toenemen. Net omdat marktplaatsen in België nog in de kinderschoenen staan, bieden ze kansen voor early adopters zoals Merkado. Het aantal concurrenten is zo goed als nihil en daardoor kunnen we een belangrijke voorsprong uitbouwen.”

Marktplaatsen, uitdagingen en kansen

De shift richting marktplaatsen zal volgens experts ook voelbaar zijn in het advertentiebudget. De verwachting is dat een aanzienlijk deel van het huidige Facebook- en Googlebudget in de nabije toekomst naar marktplaatsen zal gaan.

De grootste uitdaging? Het ontbreekt bedrijven vaak aan de kennis, de tijd, en de ervaring om het potentieel van marktplaatsen te benutten. Ook bij marktplaatsen zijn een krachtige strategie en een doorgedreven kennis van die marktplaatsen onontbeerlijk om producten en diensten succesvol te commercialiseren.

Maxence Vercruysse van Merkado: “Tijdens mijn periode bij Bol.com merkte ik al dat bedrijven veel moeite hadden om marktplaatsen efficiënt in te zetten. De marketing partners van die bedrijven schoten vaak tekort omdat ze de kennis en ervaring niet in huis hadden.”

Een bedrijf dat marktplaatsen wil integreren in het verkoopmodel staat voor uitdagingen op verschillende vlakken. Ook voor wie reeds actief is op marktplaatsen is het een huzarenstuk om de handelsstroom efficiënt te beheren.

Joint venture

Merkado wil een antwoord bieden op die groeiende vraag naar marketingondersteuning. Het bedrijf is een joint venture tussen twee complementaire agentschappen, boostU en BossData, en wordt financieel en operationeel ondersteund door Heylen Group.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials